Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
اگزما چیست و راه های درمان آن - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانپوست اگزما چیست و راه های درمان آن

اگزما چیست و راه های درمان آنافزودن دیدگاه

اگزما چیست ؟ اگزما یک بیماری سخت و خارش آن بسیار شدید است؛ به طوری که به لایه محافظ پوست آسیب خواهد رساند و پوست حساس‌تر می‌شود. گاهی خارش آنقدر شدید است که احساس می‌کنید باید فریاد بزنید. حتی خاراندن می‌تواند موجب خونریزی پوست شود. در این مقاله اطلاعاتی در مورد این بیماری به شما ارائه خواهیم کرد

در این مقاله اطلاعاتی در مورد این بیماری به شما ارائه خواهیم کرد و روش مناسب درمان اگزما و تسکین خارش‌های وحشتناک را خواهید آموخت. اگر پوستی حساس داشته باشید درمان اگزما سخت‌تر خواهد شد. اگزما یک بیماری مزمن است و بسیاری از داروهای این بیماری در واقع چرخه خارش را طولانی‌تر و التهاب را بیشتر و سیستم ایمنی بدن را نامتعادل می‌کنند.
تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰ درصد مردم امریکا از اگزما رنج می‌برند و شیوع آن در حال افزایش است. اگزما در کودکان بسیار رایج است و ۲۰ درصد از نوزادان و یا کودکان خردسال به آن مبتلا هستند. درمان اگزما یک چالش بزرگ است، زیرا اغلب بیماری با روش‌های درمانی عود می‌کند و عوارض جانبی شیوه‌های درمان سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت اگزما را تشدید می‌کند.
یافتن علت اگزما یک مشکل بزرگ است و پزشکان هنوز علت دقیق آن را نمی‌دانند. برخی معتقدند که ناشی از فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عوامل ناشناخته و محرک‌های محیط‌ زیست است. اگزما اغلب در خانواده‌هایی شایع است که سابقه آلرژی و یا آسم دارند.
در اینجا به برخی از دلایل احتمالی ابتلا به اگزما اشاره خواهیم کرد:  تماس با مواد خشن و یا خارش‌زا همچون پشم ، آب و هوا و دمای بیش از حد گرم و یا بیش از حد سرد ، حیوانات ، استرس،  دود سیگار  ، غذاهایی که باعث واکنش‌های حساسیتی می‌شوند؛ مثل گندم، لبنیات، آجیل، شکلات  ، مواد شیمیایی موجود در صابون و یا مواد شوینده  ، عطرها و اسانس‌ها  مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت از پوست  لوازم آرایشی ،  مواد شیمیایی خانگی و سموم و ...

چگونه اگزما را درمان کنیم ؟

در ادامه ی متن به چند نکته برای درمان گیاهی و خانگی اگزما اشاره خواهیم کرد .
1 – استفاده از روغن نارگیل : اجازه دهید کار را با ساده ترین مورد یعنی روغن نارگیل آغاز کنیم. روغن نارگیل تاثیر بسیار شگفت انگیزی بر روی پوست دارد و می‌تواند فضای بین سلولی را به خوبی پر کند. در این حالت رطوبت پوست حفظ می‌شود و از ایجاد التهاب و خارش نیز جلوگیری خواهد شد. همچنین این روغن یک لیپید است و همانطور که می‌دانید روغن و چربی برای جلوگیری از خشک شدن پوست و تحریک پذیری آن مناسب است.
برای اینکار به روغن نارگیل نیاز دارید. دست خود را با آب بشویید و خشک کنید. روغن نارگیل را بر روی ناحیه مورد نظر بمالید و اجازه دهید خشک شود. در صورت نیاز در طول روز همین کار را تکرار کنید.
2 – کره تسکین دهنده :
زمانی که صحبت از پوست خشک، حساس، دردآور می‌شود هیچ چیزی همانند یک کره مخصوص برای بدن مفید نخواهد بود. این ترکیب دارای ۴ ماده درمانی شگفت انگیز است و همین امر باعث می‌شود یک درمان شگفت انگیز برای اگزما باشد. شی باتر همانطور که می‌دانید دارای خواص بسیار مفیدی برای بدن است. این کره محتوای بسیار غنی از اسیدهای چرب مفید دارد.بیشتر مزایای این کره به خاطر وجود اسیدهای چرب در آن است و توانایی این مواد برای ترمیم، درمان و نرم کردن پوست اسیب دیده شگفت انگیز است. این ماده همچنین می‌تواند التهاب را کاهش دهد که در اگزما بسیار اذیت کننده است. موم نیز واسطی است که برای ضخیم تر کردن کره به کار می‌رود اما به مراقبت و نرم شدن پوست نیز کمک خواهد کرد. روغن جوجوبا و نارگیل نیز مواد دیگری هستند که به این ترکیب اضافه می‌شوند.
3 – استفاده از جوی دو سر : 
زمانی که تمامی درمان‌ها با شکست مواجه شده و مدیریت آن پیچیده می‌شود، باید از مواد اصلی استفاده کنید. یک حمام جوی دوسر می‌تواند رطوبت مورد نیاز بدن را فراهم کند و باعث تسکین بدن شود. اجزای تشکیل دهنده شیمیایی در جوی دو سر خواص ضد التهابی دارد که می‌تواند در بهبود و درمان اگزما مفید باشد. این ماده همچنین می‌تواند خارش و سوزش را کمتر کند.برای انجام اینکار شما به یک پیمانه جوی دو سر و یک وان نیاز دارید. ابتدا جوی دو سر را در یک پارچه تمیز بریزید و مطمئن شوید که از آن خارج نمی‌شود. وان را با آب پر کنید و پارچه جوی دو سر را در آن قرار دهید.به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در داخل آن بنشینیدو سپس با حوله نرم خود را خشک کنید و مرطوب کننده معمول خود را اعمال نمایید.
4 – مکمل های حاوی روغن ماهی 
روغن ماهی می‌تواند اگزمای شدید در برخی از افراد را تسکین دهد. این روغن همچنین باعث تسکین خارش و سوزش حاصل از اگزما خواهد شد. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به اگزمای آتوپیک هستند اسیدهای چرب کمتری نسبت به بقیه دارند. اسیدهای چرب N-6 و N-3 برای حفظ و نگهدری عملکرد طبیعی پوست بسیار ضروری است و روغن ماهی سرشار از این اسیدهای چرب است. مصرف روزانه یا هفتگی روغن ماهی می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد.
5 – استفاده از چای گیاهی 
بابونه تسکین دهنده باورنکردنی برای پوست است. این ماده التهاب را کاهش می‌دهد، خارش را از بین می‌برد و نقاط موجود بر روی پوست را درمان می‌کند. خاصیت درمانی آن به خاطر وجود یک الکل طبیعی به نام بیسابولول است. بیسابولول می‌تواند خارش را تسکین دهد، التهاب را کاهش دهد و دارای خاصیت ضد میکروبی است. بهترین روش برای استفاده از بابونه، حمام گرفتن با آن است. این روش بسیار شبیه حمام جوی دو سر است فقط اینبار باید از بابونه استفاده کنید. برای اینکه بتوانید از مزایای این ماده بهره مند شوید به ۴ قاشق غذاخوری گل بابونه خشک شده، پارچه تمیز و وان نیاز دارید. بابونه خشک را در یک پارچه تمیز بریزید. شما می‌توانید بعدا مقدار بیشتری بابونه اضافه کنید. اما چهار قاشق غذاخوری برای شروع کافیست. آن را داخل وان آب بیندازید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در داخل آن بخوابید.سپس از مرطوب کننده معمول خود استفاده کنید.
علاوه بر موارد بالا مطالعات اخیر نشان می‌دهند که طب‌سوزنی و طب گیاهی چینی می‌تواند اگزما را درمان کند. نوشیدن مخلوطی از گیاهان دارویی چینی و استحمام با آنها و استفاده از کرم‌های گیاهی، اگزما را در اکثر بیماران درمان می‌کند.
 چای سبز و سیاه و سفید، موجب بهبود اگزما می‌شود. علاوه بر نوشیدن، اسپری آنها بر روی پوست نیز مؤثر خواهد بود، اگرچه توصیه می‌شود دراستفاده از آنها متعادل باشید، زیرا حاوی کافئین هستند. آبلیمو، رزماری و روغن زیتون نیز مؤثرند. روغن درخت چای نیز یکی از دیگر  درمان‌های مفید اگزما است.

درمان پزشکی اگزما 

در اگزمای مزمن، روش‌های فوق نه تنها کمکی نمی‌کند، بلکه بیماری عود می‌کند و روش‌های درمانی ذکر شده موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن و عود و چرخه التهاب و افزایش استرس می‌شود. از آنجا که پژوهشگران هنوز نمی‌دانند چه چیزی منجر به اگزما می‌شود، رویکرد جامعی برای درمان آن وجود دارد که در واقع شامل تغییرات رژیم غذایی، کاهش استرس و اجتناب از عوامل آلرژی‌زا می‌شود. این موارد به درمان اگزما می‌انجامد. گاهی اوقات بدن آنقدر دچار استرس می‌شود که تمام روش‌های طبیعی رژیم غذایی و گیاهی نیز در درمان اگزما مؤثر نمی‌شود.
 کرم هیدروکورتیزون که بدون نسخه نیز فروخته می‌شوند.  کرم‌های کورتیکو استروئید که استفاده از آنها عوارض جانبی شدیدی به همراه خواهد داشت و فقط باتجویز پزشک فروخته می‌شوند.
 آنتی‌بیوتیک‌ها که می‌توانند باکتری‌های مفید روده را از بین ببرند و به این ترتیب عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند.
 آنتی‌هیستامین‌ها  فتوتراپی و درمان با نور ماوراء بنفش که خطر ابتلا به سرطان پوست و پیری زودرس را افزایش می‌دهد.  مرطوب‌کننده‌ها می‌توانند مانع از خشکی پوست شده و یک لایه محافظ روی پوست به وجود آورند که این لایه از پوست در برابر مواد شیمیایی مضر محافظت می‌کند.
اگزما در کودکان بسیار شایع است و اکثر آنها تا سن سه ماهگی خود اگزما را تجربه می‌کنند و در برخی از آنها اگزما تا دوران نوجوانی باقی خواهد ماند. یکی از مؤثرترین روش‌های درمان و کنترل اگزما در نوزادان، تغذیه با شیر مادر است. حداقل شش ماه تغذیه با شیر مادر از اگزما پیشگیری کنید. خوشبختانه اگزما مسری نیست، اما در خانواده‌هایی که سابقه اگزما، حساسیت و یا آسم دارند، احتمال ابتلا به اگزما نیز وجود دارد.
 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

طب سنتی و اسلامی

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

خواص مواد غذایی

خواص نارنگی

خواص نارنگی

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت