Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
همه چیز در مورد شیرخشک - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانتغذیه کودک همه چیز در مورد شیرخشک

همه چیز در مورد شیرخشکافزودن دیدگاه

تغذیه با شیر خشک برای چه کودکانی لازم است و متخصصین اطفال با چه مواردی استفاده از شیر خشک را توصیه می کنند و نحوه استفاده از آن برای کودک چگونه است؟ آیا شیر خشک برای کودک مفید است یا مضر ؟ تصویر مادرانی که کلافه وارد آشپزخانه می‌شوند و زیر لب غر می‌زنند و شیشه شیر را با شیرخشک و آب‌ جوش پر می‌کنند، از تکراری‌ترین صحنه‌ها در خانواده‌هایی است که به تازگی صاحب نوزاد یا شیرخوار شده‌اند. 

عده‌ای از حاضران هم شاید سری به تاسف تکان بدهند چراکه بعضی از قدیمی‌ها، شیرخشک دادن را نشانه کم‌تحملی مادر و نوعی سرباز زدن از نگهداری صحیح کودک می‌دانستند. این تفکرات و تصورات این روزها با دلایل و توجیهات علمی رد شده است؛ شیرخشک دادن به گروه‌هایی از شیرخواران واجب است  اگر غیر از این باشد، رشد آن‌ها دچار اشكال می‌شود.
شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذا برای کودکان است. اما گاهی به ناچار و به دلایلی نمی‌توان کودک را با شیر مادر تغذیه کرد. در این مواقع باید ضمن رعایت نکاتی، از شیر خشک استفاده نمود.
«لاک» پسوندی است که نام خیلی از شیرخشک‌های موجود در بازار به آن ختم می‌شود. «لاك» واژه‌ای لاتین به‌معنای «شیر» است كه تولیدكنندگان شیرخشك از دیرباز از آن برای نامگذاری محصولاتشان استفاده می‌كرده‌اند. 
سری به بازار شیرخشك زده‌ایم، با این توضیح كه هر چقدر هم كه اطلاعات‌تان درباره شیرخشك كامل باشد، بازهم برای انتخاب نوع و برند مناسب كودكتان نیاز به مشورت پزشك دارید. یكسری ریزه‌كاری‌ها و تفاوت‌های جزئی هست كه برای آدم غیرمتخصص قابل تشخیص نیست. در ضمن نوزاد ممكن است به انواع نادری از حساسیت یا بیماری خاص مبتلا باشد كه به شیرخشك‌های خیلی ویژه نیاز پیدا كند.
این شیرخشك‌ها برای كودكانی كه با وزنی كمتر از 2500گرم به دنیا می‌آیند مناسب هستند و به‌خاطر ملاحظات ویژه، قیمت‌شان به طرز محسوسی از قیمت شیرخشك‌های دیگر بیشتر است و معمولا بین20تا 30هزار تومان قیمت دارند.  
بعضی از نوزادان قدرت مکیدن کافی ندارند و نمی‌توانند سینه مادر را تا زمانی که سیر شوند بمکند. این ضعف در آن‌ها باعث می‌شود همیشه گرسنه باشند و گریه کنند. گروهی از نوزادان هم در ۳ ماه اول به دلایل مختلف از جمله همان نداشتن قدرت کافی مکیدن، وزن نمی‌گیرند. این موضوع رشد بچه‌ها را با اخلال مواجه می‌کند. در این شرایط پزشک متخصص مصرف شیرخشک را توصیه می‌کند.

ویژگی های شیرخشک :

شیرخشك‌های سویا: همانطور كه از اسمش پیداست این شیرها بر پایه سویا تهیه می‌شوند و برای شیرخوارهایی كه با پروتئین شیر گاو كنار نمی‌آیند استفاده می‌شوند. حتما از مصرف این شیرها بدون تجویز پزشك خودداری كنید. استفاده از این شیرها معمولا به‌صورت موقت است و مصرف دائم‌شان، به‌خاطر عوارض احتمالی توصیه نمی‌شود. 
شیرهای بدون لاكتوز (LF): در این شیرخشك‌ها لاكتوز شیر گاو برای كودكانی كه به لاكتوز حساسیت دارند حذف می‌شود. قیمت این شیرخشك‌ها ممكن است یك تا 2هزار تومان بیشتر از شیرخشك‌های معمولی باشد. 
شیرخشك‌های هایپوآلرژنیك یا (HA): در این شیرها پروتئین‌های موجود در شیر گاو را هیدرولیزكرده و كار هضم را برای شیرخوار راحت می‌كنند. این شیرها برای شیرخوارانی با دستگاه گوارش خیلی حساس مناسبند. باتوجه به اینكه درصد قابل توجهی از نوزادانی كه به پروتئین شیر گاو حساسیت دارند، با شیرهای پایه سویا هم به مشكل می‌خورند، استفاده از این نوع شیرخشك‌ها رایج و عاقلانه است. اینها حدود5-4هزار تومان گران‌تر از نمونه‌های معمولی هستند. 
 شیرخشك‌های آنتی‌رفلاكس (AR): آنتی‌رفلاكس‌ها برای نوزادان مبتلا به رفلاكس مناسب هستند و قیمت‌شان معمولا كمی از شیرخشك‌های معمولی بالاتر است. ARها هم 5-4هزار تومانی با شیرخشك‌های معمولی تفاوت قیمت دارند.  

هشدار جدی

شیرخشك‌های موجود در بازار (غیر از یكی‌دو مورد) در داخل كشور و توسط كارخانه‌های شركت‌های فراملیتی فعال در زمینه شیرخشك تولید می‌شوند. این كارخانه‌ها با سرمایه‌گذاری خارجی یا سرمایه‌گذاری مشترك كار می‌كنند.
گول قیمت پایین و ظاهر خوش آب و رنگ شیرخشك‌های خارجی بدون برچسب را نخورید. حواستان باشد كه شیرخشك را فقط از داروخانه‌ها تهیه كنید. اگر احیانا شیرشخشك مورد نظرتان را نتوانستید در داروخانه‌های داخل كشور پیدا كنید خودتان شخصا برای خرید اقدام كنید یا از افراد مورد اعتمادتان بخواهید كه محصول را از مراكز معتبر تهیه كرده، برایتان بفرستند. یادتان باشد که شیرخشك‌هایی كه از خارج وارد كشور می‌شوند باید برچسب فارسی وزارت بهداشت را داشته باشند.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

مردان

بزرگ کردن آلت تناسلی

بزرگ کردن آلت تناسلی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت