Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
تغذیه کمکی در کودکان - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانتغذیه کودک تغذیه کمکی در کودکان

تغذیه کمکی در کودکانافزودن دیدگاه

تغذیه تکمیلی یعنی افزایش تدریجی طیف وسیعی از مواد غذایی علاوه بر شیرمادر به برنامه غذایی شیرخوار به نحوی که او هم، به تدریج بتواند حدود یک سالگی از همان غذیی که بقیه افراد خانواده می‌خورند استفاده نماید. تغذیه كمكی در پایان 6 ماهگی (180 روزگی) شروع می شود، همزمان با شروع غذای كمكی تغذیه با شیر مادر باید همچنان مكرر و بر حسب میل و تقاضای شیرخوار ادامه داشته و حتی دفعات تغذیه با شیر مادر افزایش می یابد. 

تمامی مادرها از روزی که قرار است به نوزادشان غذا بدهند، نگران می شوند که مبادا نتوانند همه نیازهای فرزندشان را تامین کنند.
شروع غذا دادن به شیرخوار باید از پایان ماه 4 و یا پایان ماه 5 ضرورت دارد معمولأ متخصصین در بین ماه های 4 و 5 اختلاف نظر دارند و در ایران پایان ماه پنجم را شروع غذا دادن به کودک می دانند.
شروع غذای کمکی با فرنی آرد برنج است که روز اول از یک قاشق مرباخوری یک بار در روز (مثلا ظهر) شروع شده و کم کم به مقدار و دفعات آن متناسب با اشتهای کودک اضافه می شود. نهایتا در پایان یک هفته مقدار آن بادی به حدود 12 قاشق مرباخوری برسد. بخاطر بسپارید همچنان شیر مادر غذای اصلی شیرخوار شما است.
شروع تغذيه با مواد سهل الهضم و با مقدار كم بايد اغاز شود بطور كلي استفاده از عسل و مركبات قبل از يك سالگي براي كودكان ممنوع است .
 در اغاز موادي مانند پوره سيب زميني و هريره بادام با حجم كم مناسب است و همچنين غذاهاي ابكي مثل سوپ صاف شده بايد دقت كرد كه دستگاه گوارش كودكان در ابتدا قادر به هضم و جذب  غذاهاي سنگين و پر چربي را ندارد . استفاده از تخم مرغ نبايد با بيشتر از يك عدد در هفته اغاز شود و به مرور بر اين مقدار افزود .
موادي مانند لعاب برنج و فرني ارزش غذايي خيلي خوبي براي كودك دارند.
فراموش نشود كه مواد غذايي نفخ زا مانند حبوبات (اگر زياد مصرف شود) ميتوانند باعث دل درد و بيقراري كودك شوند.
مواد غذايي اماده كه با نامهاي مختلف در بازار موجود ميباشند در عين حال كه از طعم و گاها ارزش غذايي خوبي برخوردار هستند ولي در مجموع هيچ كودك سالمي نياز صددرصد به مصرف انها ندارد و مادران ميتوانند غذاهاي كمكي كودكان خود را با كيفيت عالي خودشان تهيه نمايند.
مواد غذائي كه نبايد تا قبل از يكسال تمام استفاده شوند عبارتند از : سفيده تخم مرغ ، شيرگاو ( بيش از 100 سي سي و نجوشيده ) ، پنير ، انواع توت ، آلبالو ، گيلاس ، كيوي ، خربزه ، عسل ، بادام زميني ، مركبات ، اسفناج ، و كلم .

در تغذیه كودكان زیر یكسال همواره به این نكات توجه كنید:

1- همزمان با شروع تغذیه تكمیلی نیاز كودك به آب افزایش می یابد و این نیاز با خوردن شیر مادر به تنهایی تامین نمی شود و باید بر حسب نیاز و تمایل كودك آب جوشیده سرد شده به او داده شود.
 2- دادن آب میوه به مقدار زیاد و یا شیرینی قبل از غذا، سبب كم شدن اشتها می شود و رشد كودك را به خطر می اندازد. بنابراین آب میوه و یا میوه رسیده و نرم را كه با پشت قاشق له كرده اید، دوبار در روز بعد از غذای وسط روز و با حجم كم به كودك بدهید، ویتامین های مورد نیاز كودك به ویژه ویتامین C از راه شیر مادر تامین می شوند.
3- قطره مولتی ویتامین یا A+D را كه از 15 روزگی برای كودك خود شروع كرده اید تا پایان یكسالگی ادامه دهید در صورت صلاحدید پزشك این قطره را نیز تا پایان 2 سالگی ادامه دهید.
 4- از اضافه كردن نمك، شكر و ادویه به غذای كودك زیر یكسال جدا" خودداری كنید. زیرا ذائقه كودك در این زمان شكل می گیرد. در صورتی كه كودك زیر یكسال دچار ایست یا افت وزنی است و غذای كاملا" بی نمك خود را نمی خورد هنگام طبخ غذا از مقدار بسیار كمی نمك یددار استفاده كنید.
5- غذای كمكی علاوه بر اینكه بخشی از انرژی مورد نیاز كودك را تامین می كند راهی برای آشنایی او با مزه و قوام غذاها و فراگیری و تكامل او برای استفاده از غذاهای سفره خانواده است.
6- برای بهتر كردن طعم غذای كودك به سوپ او آب لیموی تازه یا آب نارنج تازه اضافه نمائید.
7- غذا خوردن كودك در سنین 12-6 ماهگی فقط به منظور تامین نیازهای غذایی او نیست بلكه برقراری یك ارتباط اجتماعی بین والدین و كودك است. كودك همیشه از این كه چیز جدیدی را از فردی كه دوستش دارد می گیرد، بسیار خوشحال می شود.
8- همزمان با شروع تغذیه كمكی (از پایان ماه ششم زندگی) قطره آهن به میزان 10 تا 15 قطره بــرای كـــودك شـــروع كــنــید قطره آهن تا پایان 2 سالگی باید به كودك داده شود.

توصیه آخر به مادران

وقتي دادن غذاي كمكي در پايان 6 ماهگي آغاز شود، باز هم بايد تا پايان يك سالگي غذاي اصلي شير باشد و بايد به مادران توصيه كرد، نه تنها وعده هاي دادن شير را كم نكنند بلكه با زياد كردن آن باعث شوند توليد شير بيشتر شود.
وقتی مادر اشتباها به شيرخوار غذاي كمكي بيشتري ميدهد، بچه براي مدت بيشتري مي خوابد، دفعات مكيدن پستان كمترمي شود و شير مادر كاهش مي يابد. بهتر است تا پايان يك سالگي غذاي اصلي شير باشد.
 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

طب سنتی و اسلامی

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

خواص مواد غذایی

خواص نارنگی

خواص نارنگی

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت