شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانمو ریزش مو در زنان و مردان

ریزش مو در زنان و مردانافزودن دیدگاه

ریزش حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است و سپس موی جدیدی از همان فولیکول جایگزین موی ریخته شده می شود موی سر حدود یک سانتی متر در ماه رشد می کند یک راه ساده و عملی که افزایش ریزش مو و نیز شدت آن را نشان می دهد, کشیدن مو است ریزش موی شدید تأثیر عمیقی بر زندگی افراد می‌گذارد چون نه تنها از لحاظ زیبایی نامطلوب است بلکه باعث می‌شود اعتماد به نفس فرد از بین برود.

همین الان اگر می‌توانستید نگاه دقیقی به کله خودتان بیندازید، می‌دیدید که حدود ۹۰ درصد موهای سر دایماً در حال رشد هستند (که این مرحله حدود ۲ تا ۶ سال طول می‌کشد) و ۱۰ درصد موها هم در مرحله استراحت قرار دارند که (آن هم بین ۲ تا ۳ ماه به طول می‌انجامد) در نهایت، موها در انتهای مرحله استراحت خود می‌ریزند.
مردها معمولا به خاطر الگوی طاسی مردانه بیشتر از خانم‌ها در معرض ریزش مو قرار دارند. اما نازک شدن و ریزش مو در خانم‌ها نیز رواج بسیاری دارد. دلایل این امر بسیار متعدد است. برخی از این دلایل موقتی و برخی نیز دائمی‌اند. به عنوان مثال کمبود ویتامین یا مشکل در سلامتی می‌تواند باعث ریزش مو شود. در بیشتر موارد، روش‌هایی برای درمان ریزش مو در مردان و زنان وجود دارد. این درمان به دلایل ریزش مو بستگی دارد.
شروع ریزش مو با وجود تعدادی مو در شانه و وان حمام آغاز می شود. اما هم اکنون شما بدون توجه به موی سرتان نمی توانید در آینه پوست سرتان را نگاه کنید. طاسی به کاهش موی شدید اطلاق می شود که می تواند در نتیجه وراثت، برخی داروها یا شرایط طبی ویژه ای باشد. هرکس از مرد، زن، بچه، ممکن است ریزش مو را تجربه نماید. واژه طبی ریزش مو « آلوپسی » می باشد. شایعترین نوع طاسی با الگوی آندروژیک ( هورمونی ) می باشد. این نوع در حدود ۹۵% از ریزش مو را شامل می شود، دائمی است و با وراثت در ارتباط است. اگر نوع ریزش موی ناحیه ای است که موقتی رخ می دهد، این نوع ریزش مو در پوست سر یا بدن فرد رخ داده و علت اختصاصی آن ناشناخته است.
بعضی از عللی که سبب ریزش مو می‌شوند (مثل عوامل ژنتیکی)، غیر قابل تغییرند؛ ولی مسائل دیگری مثل رژیم غذایی نامناسب به راحتی قابل اصلاح است. در واقع عوامل تغذیه‌ای و شیوه زندگی نقش کلیدی در ریزش مو دارند.
در ذیل به برخی از موارد و دلایل ریزش مو اشاره کوتاهی میکنیم :
بیماری هایی مثل دیابت ، لوپوس ، تیروئید . 
استرس و فشار فیزیکی 
مصرف زیاد ویتامین A
دوران بارداری خانم ها
کمبود پروتئین
وراثت 
استرس و فشارهای عاطفی
کم کاری تیروئید
کم خونی و عفونت پوست سر
حال این سوال پیش می آید که برای جلوگیری از ریزش مو چه کار هایی میتوان انجام داد ؟
این مسئله در افرادی كه دچار سوء تغذیه هستند بخصوص كودكان بیشتر دیده می شود . همچنین درافراد گیاهخواری كه فقط از گیاهان برای تغذیه استفاده می كنند و یا افرادی كه دچار بی اشتهایی عصبی و بیماری های شدید مثل سرطان های پیشرفته و ناراحتی های گوارشی هستند ممكن است دیده شود .
در افرادی كه غذاهای مغذی می خورند و سالم اند چنین مشكلی دیده نمی شود . پروتئین از جمله مواد غذایی است كه كمبود آن سبب ریزش مو می شود. البته نیازی نیست شما در خوردن این مواد افراط كنید . ضمن این كه مصرف زیاده از حد پروتئین باعث رشد بیش از حد موها بیش از آنچه كه ذاتاً وجود دارد نمی شود .
كمبود آهن پس از پروتئین ، بیشترین علت ریزش مو است . كم خونی ناشی از فقر آهن بر روی تمام سلولهای بدن از جمله فولیكول های مو تأثیر می گذارد و باعث وقفه در رشد موها و ریزش آنها می شود . همچنین در افرادی كه دچار زخم معده و یا اثنی عشر و یا خونریزی در هر جای بدن هستند نیز دیده می شود . باید توجه داشت كه در بسیاری از خانم هایی كه دچار ریزش شدید مو هستند ، كم خونی آهن دیده می شود . بنابراین در چنین افرادی باید آزمایشهای لازم انجام و نسبت به درمان آن اقدام شود . برای درمان كم خونی آهن معمولاً می توان از داروهای حاوی آهن استفاده كرد ؛ اما مصرف غذاهای آهن دار در درمان و بخصوص پیشگیری از این مشكل بسیار مؤثر است . غذاهایی چون گوشت قرمز، مرغ ، ماهی، جگر، تخم مرغ ، و حبوبات مثل عدس و لویبا ، و سبزی ها ، آهن فراوانی دارند ولی متأسفانه آهن موجود در حبوبات و سبزی ها خوب جذب نمی شود . میزان نیاز روزانه به آهن در یك فرد بزرگسال ۱۰ میلی گرم است كه این مقدار در دوران بارداری و شیردهی بیشتر می شود . به همین جهت توصیه می شود كه در نیمه دوم بارداری و همچنین زمان شیردهی آهن بیشتری استفاده شود .
دختران نوجوان نیز به علت این كه در سنین رشد هستند نیاز بیشتری به آهن دارند . در كشور ما دو عامل مهم در ایجاد فقر آهن عبارتند از مصرف چای همراه غذا و مصرف نان هایی كه خمیر آنها ور نیامده است. به همین جهت بهتر است چای را یك ساعت پس از مصرف غذا نوشید و از نان هایی كه خمیر ور آمده دارند و بدون جوش شیرین پخت می شوند استفاده كرد .
مسئله دیگر مصرف ویتامین ها هستند . تبلیغات بسیاری درباره این مواد برای تقویت موها شده است ؛ اما باید بدانیم كه تاكنون ثابت نشده است كه انواع ویتامینها در رشد موها تأثیر قابل توجهی داشته باشند ، از سویی مصرف زیاد هیچ ویتامینی نقشی در كاهش ریزش مو و یا تقویت رشد موها ندارد ، ضمن این كه برعكس مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند باعث ریزش موها شود . از سوی دیگر ویتامین های موجود در شامپوها و سایر فرآورده های موضعی جذب نمی شوند و هیچ كارایی در تقویت و رشد موها ندارند و وجود آنها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند .
درخاتمه لازم است بدانید كه تنها برخی از موارد ریزش مو مربوط به تغذیه می شود و در بیشتر افراد ریزش موها ربطی به نوع تغذیه ندارد و تغییر در عادات غذایی باعث به صورت كامل جلوگیری از ریزش مو نمی شود
 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

دانستنی های جنسی

خطرات و مضرات رابطه جنسی مقعدی

خطرات و مضرات رابطه جنسی مقعدی

دانستنی های جنسی

راه های جلوگیری از بارداری

راه های جلوگیری از بارداری

مو

جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

مردان

انزال زودرس در مردان

انزال زودرس در مردان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

  • تأثیر سلامت روان در زندگی

    تأثیر سلامت روان در زندگی

    سلامت روان و شادابی در زندگی در رابطه‌ای متقابل قرار دارند. از آنجا که شادی حالتی ناشی از رضایتمندی و عواطف مثبت می‌باشد، اکثر متخصصین شادابی را یک از عوامل ارتقای بهداشت و سلامت روانی در فرد و جامعه می‌دانند. به اثبات رسیده است که شادمانی در زندگی در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است و حتی شادی و داشتن نگاه مثبت در زندگی باعث تسریع در روند بهبود بیماری می‌شود.

  • غذاهای مضر برای کودکان-تغذیه کودکان

    غذاهای مضر برای کودکان-تغذیه کودکان

    کودکان غذاهایی مانند هات داگ، سوسیس دودی و انواع گوشت های فرآوری شده را دوست دارند. از طرفی این نوع غذاهای گوشتی آماده حاوی مواد سرطان زای نیتریت و نیترات، رنگ های مصنوعی، چربی های اشباع، سدیم (نمک) و مواد افزودنی می باشند. با ماشینی شدن و پیشرفت تکنولوژی همچنین بیشتر شدن مشغله کاری مادران ، توجه لازم به تغذیه کودکان کم شده است. همچنین بیشتر خانواده ها به غذا های فست فود روی آورده اند.

  • استرس و درمان استرس - کاهش استرس

    استرس و درمان استرس - کاهش استرس

    اضطراب و استرس در دنیای كنونی و جوامع مدرن امروزی گسترش بسیاری یافته است. اگرچه میزان سطح دانش و آگاهی و رفاه افزایش یافته است ولی میزان استرس ناشی از كار و مسولئیت های زندگی پر تنش در شهرها نیز بشدت افزایش یافته است. از سوی دیگر ماهیت مشاعل امروزی ایجاب میكند كه افراد در حین تحمل استرس و اضطراب بتوانند به وظایف خود نیز عمل كنند.

  • تأثیر سلامت روان در زندگی

    تأثیر سلامت روان در زندگی

    سلامت روان و شادابی در زندگی در رابطه‌ای متقابل قرار دارند. از آنجا که شادی حالتی ناشی از رضایتمندی و عواطف مثبت می‌باشد، اکثر متخصصین شادابی را یک از عوامل ارتقای بهداشت و سلامت روانی در فرد و جامعه می‌دانند. به اثبات رسیده است که شادمانی در زندگی در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است و حتی شادی و داشتن نگاه مثبت در زندگی باعث تسریع در روند بهبود بیماری می‌شود.

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت