Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
چرا پاشنه و کف پا ترک میخورد؟ - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانپوست چرا پاشنه و کف پا ترک میخورد؟

چرا پاشنه و کف پا ترک میخورد؟افزودن دیدگاه

ترک خوردگی کف پا شایع است و دلایل مختلفی برای بروز آن وجود دارد. ما بر روی پاهایمان می ایستیم و راه می رویم، بنابراین فشار و راه رفتن مداوم می تواند باعث ترک خوردگی و پوسته پوسته شدن پا شود. اما ترک پا می تواند دلایلی به جز راه رفتن مداوم داشته باشد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم. یکی از مشکلاتی که در ناحیه پا رخ می دهد و بر زیبایی آن تاثیر می گذارد، ترک پا و به خصوص ترک پاشنه پا است. 

این مساله در خانم ها نسبت به آقایان شیوع بیشتری دارد. یکی از علت های شایع ترک پا، راه رفتن مداوم روی فرش، موکت و سطح های زبر است.افرادی که پا برهنه راه می روند بر اثر سایش کف پا دچار این مشکل می شوند.
ترک‌های عمیق پا حاصل خشکی زیاد پوست است و گاهی اگزما می‌تواند در این مشکل دخیل باشد. معمولا در دوران یائسگی ترک کف پا به دلیل ضخیم‌تر شدن پوست و دلایل هورمونی تشدید می‌شود. گاهی عفونت‌های باکتریایی و قارچی روی ترک پا سوار می‌شود که در بهبود دیرهنگام زخم نقش دارد. اگر دلیل ترک پا، بیماری‌ای مثل دیابت باشد، حتما باید نمونه بافتی و آزمایش‌های قارچی انجام و متخصص پوست آنها را بررسی کند.
گاهی هم ترک کف پا می تواند به دلیل جنبه های وراثتی باشد. در این شرایط برای برطرف کردن این عارضه لازم است از نرم کننده ها مانند وازلین طبی استفاده شود و در کنار آن با پوشاندن پاها، آنها را از آسیب ها حفظ کرد.
گاهی عفونت های باکتریایی و قارچی موجود بر ترک های سطح کف پا ممکن است باعث مقاومت ترک ها شود. بنابراین برای درمان ترک پا بهتر است ابتدا عفونت ها را از بین ببرید.  ترک های عمیق پا حاصل خشکی زیاد پوست و در برخی مواقع اگزمای پوستی و درمان آن چرب و مرطوب نگه داشتن پا در شرایط خشکی پوست است.
در اغلب خانم ها بعد از یائسگی، شاهد ضخیم شدن پوست کف پا هستیم که به آن کلفتی کف پای دوران یائسگی گفته می شود.
در مواردی که ضخیم شدن کف پا به دلیل وراثت و یا بعد از دوران یائسگی است، پیشگیری از آن ممکن نیست و می توان با استفاده از کرم های مرطوب کننده کف پا را نرم و تا حدودی از خشک شدن و ترکیدن پوست پیشگیری کرد.
تشخیص اینکه ترک پاشنه پا به دلیل بیماری است یا نه، با پزشک است. برای تشخیص این بیماری، آزمایش قارچ یا نمونه برداری بافتی انجام می شود.

درمان ترک و خشکی پا

خوشبختانه این عارضه مساله ای غیر قابل حل نیست. شاید این هم یکی از علت هایی است که اغلب افراد نسبت به سلامت پاهایشان بی توجه اند و بعد از این که دچار این مشکل شدند، پی راه حل می گردند.
در مرحله اول، مراقبت از پاها به توجه خاصی احتیاج دارد. درمان های خانگی بسیاری برای رفع این مشکل ارائه شده که اغلب موثر و کارسازند. اما در صورتی که درمان های طبیعی و خانگی جوابگو نشد، باید سراغ پمادها و درمان های شیمیایی بروید.

برخی از انواع درمان های دیگر

1. بعد از این که پاهایتان را با آب ولرم شستید، کف پا را با یک روغن گیاهی آغشته کنید و به مدت چند دقیقه آن را ماساژ دهید. سپس یک جوراب کلفت بپوشید و بگذارید تمام شب هنگام خواب، جوراب پایتان باشد. نتیجه این کار را پس از چند بار تکرار خواهید دید.
2. موزی را بکوبید تا به صورت خمیر درآید، سپس روی پاشنه تمیز پاهایتان بمالید. بگذارید خمیر موز تا 10 دقیقه روی پاشنه ها بماند سپس پاهایتان را با آب ولرم بشویید.
3. پاهایتان را به مدت 10 دقیقه در آبلیمو قرار دهید و کمی ماساژ دهید. این کار را هفته ای یک بار تکرار کنید تا نتیجه دلخواه را ببینید.
4. در پایان روز پایتان را به مدت 15 دقیقه در آب ولرم و کف صابون قرار دهید. سپس پاهایتان را بشویید و خشک کنید. یک قاشق چایخوری وازلین و یک قاشق آبلیمو را مخلوط کنید. سپس آن را کف پاهایتان بمالید. این کار را می توانید هر روز تکرار کنید.
5. استفاده منظم از ترکیب گلیسیرین و گلاب به عنوان پماد در نرم کردن پوست و رفع ترک های پا موثر است.
6. یکی دیگر از درمان ها این است که پارافین آب کرده را با کمی روغن خردل مخلوط کنید. سپس آن را روی پاشنه پاها بمالید. بگذارید تا فردا صبح بماند و بعد پاهایتان را بشویید. این کار را 10 تا 15 روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

پیشنهاد ما برای سلامتی پاهای شما 

پاهایتان را همیشه تمیز و به دور از آلودگی نگاه دارید.
نرمش دادن پاهایتان را فراموش نکنید.
بعد از حمام کف پاهایتان را با آب سرد بشویید.
همیشه کف پاهایتان را چرب و مطلوب نگه دارید.
تا حد امکان از برهنه رها کردن پاهایتان خودداری کنید و پا برهنه راه نروید.
 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

زنان

روش های سفت کردن سینه

روش های سفت کردن سینه

طب سنتی و اسلامی

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

خواص مواد غذایی

خواص نارنگی

خواص نارنگی

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت