Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
همه چیز در مورد کک و مک - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانپوست همه چیز در مورد کک و مک

همه چیز در مورد کک و مکافزودن دیدگاه

کک و مک چیست ؟ لكه هاى كوچك يك تا سه ميلى مترى گرد يا بيضى شكل و يا حتى با حدود نامشخص هستند كه به رنگ قهوه اى روشن و تيره در پوست ايجاد مى شوند. معمولاً در مناطقى از پوست كه در معرض نور آفتاب قرار مى گيرد، مثل صورت، پشت دست ها، ساعد، گردن و سينه به وجود مى آيد. كك و مك در هر سنى ممكن است ايجاد شود ولى بيشتر در سنين بچگى و جوانى در افراد با پوست روشن خصوصاً اگر موهاى قرمز داشته باشند، بروز مى كند.

در فصل بهار و تابستان كك و مك بروز پيدا مى كند و يا اگر فرد به آن مبتلا باشد، پررنگ تر مى شود و در ماه هاى زمستان از بين رفته يا رنگ آنها روشن تر مى شود. كك و مك به علت فعال شدن سلول هاى رنگدانه اى پوست در معرض نور ايجاد مى شود و به همين دليل، افراد مستعد بايد پوشش كافى در مقابل نور آفتاب داشته باشند و به طور مرتب از كرم هاى ضدآفتاب و كلاه استفاده كنند. كك و مك معمولاً درمان نمى شود و نيازى به درمان ندارد.
هستند افرادي كه عقيد دارند كك ومكي‌ها صورت‌هاي بامزه‌اي دارند و همين، زيبايي متفاوتي به آن‌ها بخشيده است اما اين امر كاملا سليقه‌اي است و بستگي به شخص دارد.ولی اگر شما هم جزو افرادي هستيد كه چندان كك و مك‌هاي صورت‌تان را دوست نداريد اول از همه بايد بدانيد درمان قطعي براي اين كك و مك‌ها وجود ندارد ولي مي‌توان با ملاحظاتي خاص و به كار بردن راه‌حل‌هايي ويژه آن‌ها را تا حد زيادي كمرنگ كرد تا ديگر نخستين چيزي كه روي پوست شما خودنمايي مي‌كند كك و مك نباشد.
برخی پزشکان معتقدند مهمترین عاملی که باعث ایجاد کک‌ومک می شود کارکرد نامنظم کبد می‌باشد. در اکثر موارد قرار گرفتن زیاد در مقابل آفتاب دلیل بروز کک‌ومک روی پوست صورت و بدن است. بعضی از افراد به طور ارثی مستعد کک‌ومک هستند و معمولا همین افراد بعد از قرار گرفتن در آفتاب به راحتی صورت‌شان پر از کک‌ومک می‌شود . به همین دلیل است که همیشه بر استفاده از کرم ضدآفتاب تاگید می‌شود.
برای برطرف کردن این لکه‌ها، درمان‌های طبیعی و خانگی زیادی وجود دارد که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
ماسک لیموترش
لیموترش باعث سفید شدن پوست می‌شود و جای لکه‌ها را کم‌رنگ می‌کند. برای استفاده از لیموترش، آب آن را روی پوست بمالید و پس از دو دقیقه با آب بشویید و خشک کنید. پس از چند روز لکه‌های کک‌ومک کم‌رنگ می‌شوند. ماسک دیگر از ترکیب عسل و آب‌ لیموترش و جوانه گندم بدست می‌آید. این مواد را با هم مخلوط کنید و بصورت خمیری روی پوست بمالید و پس از 10 دقیقه بشویید.
ماسک برنج و هندوانه
کمی برنج را خیس کنید. پس از یک هفته این برنج نرم را آسیاب و با آب هندوانه مخلوط کنید. ماسک به‌دست‌آمده را یک روز در میان و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوستتان بگذارید و بعد آن را با آب ولرم بشویید. این کار می‌تواند لکه‌های کک‌ومک را کم‌رنگ کند.
شیر ترش
شير ترش شده ممكن است كك مك‌ها را كامل از بين نبرد ولي مي‌تواند كمك كند رنگ آن‌ها كمي روشن شود و اين به علت اسيد لاكتيك موجود در آن است. ميزان اين اسيد در شير ترش شده بسيار بيشتر از شير ترش نشده است. براي اين كار كافي است صورت‌تان را با مخلوط شير ترش شده و آب بشوييد.
ماسک آلبالو
بعد از تمیز کردن پوست، آب آلبالو را گرفته و آن را روی پوست صورت خود بمالید،به مدت یک ساعت صبر کنید و بعد با آب گرم شست‌وشو دهید. این عمل را روزی دوبار و تا زمانی که کک‌ومک کم‌رنگ شود ادامه دهید.
عسل و آرد گندم
عسل را گرم و با کمی آرد گندم، مخلوط کنید. این ترکیب را به مدت 10 دقیقه روی پوستتان بگذارید و سپس آن را با آب گرم بشویید و بلافاصله کمی هم آب خنک به صورتتان بپاشید. اگر این کار را به مدت یک هفته تا 10 روز انجام بدهید، می‌توانید بدون نگرانی از نمایان شدن لکه‌های کک‌ومک صورتتان، به میهمانی بروید.
پاپریکا
اگر علت کک‌ومک مشکلات کبدی باشد با مصرف افشره مخلوط پاپریکا که عمل پاک‌سازی خون و کبد را انجام می‌دهد می‎توان تمام مشکلات پوستی مخصوصا کک‌ومک و لکه‌های صورت که مربوط به اختلالات کبدی باشند را برطرف کرد.

علت ایجاد کک و مک

كك و مك بيشتر در افرادي شيوع پيدا مي‌كند كه پوستي روشن و سفيد موها و چشماني رنگي دارند كه در واقع نتيجه طبيعي عمل سلول‌هاي رنگ‌ساز است. نقاطي از بدن كه در معرض تشعشع آفتاب قرار مي‌گيرند، بيشتر دچار كك و مك مي‌شوند و اين بدان علت است كه در اثر تابش آفتاب و اشعه ماوراي بنفش، ملانين كه از سلول‌هاي رنگ‌ساز پوست ترشح مي‌شود، به‌طور ناهماهنگ در سطح پوست جمع و باعث به‌وجود آمدن كك و مك مي‌شود.
به وجود آمدن كك و مك مي‌تواند دو علت داشته‌ باشد يا ژنتيك است يا به دليل قرار گرفتن زياد در مقابل آفتاب. بعضي از افراد به‌طور ارثي مستعد كك و مك هستند و معمولا همين افراد بعد از قرار گرفتن در آفتاب به راحتي صورت‌شان پر از كك و مك مي‌شود و اين دقيقا همان دليلي است كه همه جا، استفاده از ضدآفتاب تاكيد مي‌شود. كك و مك‌هاي ناشي از آفتاب معمولا روي كمر و ‌شانه‌هاي افرادي به‌وجود مي‌آيد كه بيشتر اهل آفتاب گرفتن هستند. هر چند درمان قطعي براي اين عارضه وجود ندارد اما استفاده از ضد‌آفتاب، پرهيز از قرار گرفتن در معرض نور شديد خورشيد و ايجاد پوشش مناسب پوست مثل از انواع حفاظ‌ها (كلاه و عينك) كرم ضد‌آفتاب و. . . مي‌تواند در كاهش آن نقش داشته باشد.
 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

خواص مواد غذایی

خواص نارنگی

خواص نارنگی

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت