Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
نقش تغذیه در روابط زناشویی - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانسلامت جنسی نقش تغذیه در روابط زناشویی

نقش تغذیه در روابط زناشوییافزودن دیدگاه

وقتی در مورد سلامت جنسی صحبت می‌شود، پای مسائل زیادی ازجمله خلق و خو و سازگاری زوجین تا خوردن غذاهایی که بر بهبود عملکرد جنسی مردان و زنان تاثیر می‌گذارد به میان کشیده می‌شود. از آنچه بزرگان طب سنتی و متخصصان علوم غذایی گفته‌‌اند این‌گونه بر‌می‌آید که تاثیر برخی مواد غذایی، مهارکننده‌های قوای جنسی را کاهش می‌دهد و باعث افزایش میل جنسی می‌شود.

برخی دیگر جریان خون سیستم تناسلی را افزایش می دهد و تعدادی به ترشح هورمون های شادی بخش کمک کرده و می تواند فرد را سرحال آورده و خوش خلق کند.البته به گفته حکما پاسخ به غذا در هر فردی با فرد دیگر تفاوت دارد و دلیل این تفاوت ها طبیعت یا مزاج مختلف افراد است. نکته دیگر آن که غذاهای محرک جنسی در همه جای دنیا یکسان نیست و در هر منطقه جغرافیایی مردم انواع خاصی از خوراکی ها را می شناسند که به نظر آنها چنین خاصیتی دارد.
تحقیقات نشان داده است که 20 درصد جمعیت جهان دچار اختلالات جنسی است و برخی از آمارها حاکی از آن است که بیش از 60 درصد اختلالات زناشویی که به طلاق منجر می شود ناشی از مشکلات جنسی و ناهمگونی بین زن و شوهر در مسایل زناشویی است. بسیاری از اختلالات جنسی مانند فقدان میل جنسی، ناتوانی جنسی، ناباروری و دیگر مسایل ریشه در عدم تعادل ریشه در عدم تعادل مواد شیمیایی و هورمون ها در بدن دارد که با نظر پزشکان متخصص قابل درمان است اما یکی از عواملی که بر تمایلات جنسی اثر می گذارد رژیم غذایی است. رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث کاهش میل جنسی بشود و هرچه فرد غذای مناسب تری مصرف کند، توانایی او در روابط زناشویی بیشتر می شود. یک رژیم مدیترانه ای که شامل غلات، میوه جات، سبزیجات، گردو و روغن زیتون است و هم چنین مصرف مقادیر کم شکر، غالت بدون سبوس می تواند قوای جنسی را افزایش دهد.

غذاهایی با طبع سرد یا گرم

بیشتر مواد غذایی محرک میل جنسی دارای طبع گرم وبیشتر مواد غذایی مهارکننده این میل دارای طبع سرد هستند. بر اساس یک تحقیق، مواد غذایی مهارکننده میل جنسی تا ۴۰ درصد می تواند از حرارت جنسی فرد بکاهد.
بسیاری از مواد غذایی مانند گوشت گوسفند، شتر، بوقلمون، مرغابی، انواع شیرینی ها، کشمش، خرما، عسل، ارده، انجیر، انگور، موز، خرمالو، خربزه، گردو، نمک، روغن، هل، تخم مرغ، نان گندم، ادویه جات تند و غذاهای فرآوری شده همچون سوسیس و کالباس طبع گرمی دارند، اما از غذاهای سرد می توان به گوشت گاو، گوساله، مرغ، ماهی، برنج، ماست، خیار، هندوانه، جو، ماش، باقلا، ذرت، زرشک، انواع لبنیات، کدو، ریواس، قارچ، تمبرهندی، گوجه سبز، چغاله بادام، گیلاس، کاهو، آلو، انار، سرکه، مرکبات ترش و آب یخ اشاره کرد.

مواد معدنی و گوشت

روی از جمله آنتی اکسیدان های لازم برای درست کار کردن غده فوق کلیه است ضمن این که برای تولید تستوسترون و افزایش تعداد اسپرم بسیاری لازم است. این ماده همچنین باعث افزایش استقامت در حین فعالیت زناشویی می شود و احساس خستگی را از بین می برد. مقدار مورد نیاز روی برای بدن 40 میلی گرم در روز است. روی در صدف خوراکی بخارپز، تخم کدو، تخمه گل آفتابگردان، سیر و اسفناج یافت می شود.منیزیم نیز از جمله موادی است که استقامت ماهیچه ها را افزایش می دهد و باعث تمدد اعصاب لازم برای فعالیت زناشویی می شود. منابع غنی از منیزم، آجیل و غلات سبوس دار می باشند. همچنین اسیدهای چرب ضروری در تولید هورمون های جنسی نقش دارند به ذخیره کردن ویتامین های محلول در چربی مثل E، D و K کمک کرده و فرد را از نظر جنسی فعال نگه می دارند. اسیدهای چرب ضروری در گیاهان دریایی، دانه کتان، کنجد، بادام، جوانه گندم و کدو تنبل به وفور وجود دارد. ورزش نیز باعث می شود که جریان هورمون ها در بدن به راحتی انجام گیرد.

ویتامین ها

ویتامین A از ویتامین های محلول در چربی است که نقش اساسی در تولید مثل ایفا می کند. این ویتامین در سیب زمینی شیرین، هویج، کلم پیچ، شلغم، اسفناج، بروکلی، کاهو، فلفل قرمز و انبه یافت می شود. از ویتامین های گروه B تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2) و نیاسین (B3) برای میل جنسی طبیعی، لازم است البته ویتامین های B5, B6, B12 نیز برای کاهش استرس و تنظیم سطح هورمون های بدن مفیداند. ویتامین B3 (نیاسین) باعث اتساع عروق شده و گردش خون را بهبود می بخشد. این ویتامین همچنین باعث ساخته شدن هورمون های جنسی می شود. ویتامین B6 از افزایش میزان پرولاکتین که خود باعث کاهش میل جنسی است، جلوگیری می کند.

از این مواد دوری کنید !

مصرف بیش از حد نوشیدنی های کافئین دار باعث فرسودگی غدد فوق کلیوی و کاهش میل جنسی می گردد. مصرف زیاد کافئین با ایجاد خستگی مفرط موجب مصرف شدن تمام هورمون کورتیزول بدن می شود که این امر موجب فرسودگی غدد فوق کلیوی شده و کاهش توانایی جنسی را به دنبال دارد. غذاهای بسته بنید شده، فست بود و غذاهای آماده دارای سطح بالایی از چربی های اشباع شده هستند. الکل همانند استروژن در زنان عمل می کند و اثر مخربی بر توانایی جنسی مردان دارد. همچنین مصرف الکل علایم افسردگی و در نتیجه کاهش میل جنسی را به همراه می آورد.
 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

طب سنتی و اسلامی

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

خواص مواد غذایی

خواص نارنگی

خواص نارنگی

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت