Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
دلایل و درمان اسهال کودکان - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانبهداشت کودک دلایل و درمان اسهال کودکان

دلایل و درمان اسهال کودکانافزودن دیدگاه

کودکان زیر دوسال معمولا مستعد اسهال هستند به دلایل مختلف، مهمترین آن غذای آنهاست. تقریبا همه پدر و مادر ها اسهال را در این مرحله از زندگی کودک م.پا خود تجربه می کنند. اسهال در کودکان باعث درد، قرمزی مقعد و دهیدراته شدن آنها میشود. اسهال در کودکان ممکن است بسیار آزاردهنده باشد. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد.

اسهال نوزاد یکی از شایع ترین بیماری ها در بین نوزادان است، که همیشه مادران را نگران می کند. خیلی از مادران راه های درمان اسهال نوزادشان را نمی دانند. در ماه‌های اولیه بعد از تولد نوزاد، وجود مدفوع نرم و شل معمولا طبیعی است. اما زمانی که کودک دچار اسهال می‌شود، متوجه تفاوت‌های موجود خواهید شد. در این شرایط مدفوع آبکی تر خواهد بود و اجابت مزاج به طور مکرر رخ می‌دهد. کودکی که اسهال دارد ممکن است تب یا نشانه‌های دیگری همچون مشکل در خوردن را نیز داشته باشد.

دلایل ایجاد اسهال

عفونت ویروسی: روتاویروس شایع ترین دلیل ایجاد اسهال در کودکان دو ساله و زیر دو سال است. خوشبختانه، تعداد کودکانی که مبتلا به این عفونت روده‌ای می‌شوند از سال ۲۰۰۶ و با معرفی واکسن موردنظر در حال کاهش است. کودکانی که واکسینه می‌شوند نیز ممکن است به این ویروس مبتلا شوند اما نشانه‌های موجود خفیف تر خواهد بود و کودک با سرعت بیشتری بهبود پیدا می‌کند.
آنتی بیوتیک‌ها: تقریبا ۱ کودک از ۱۰ کودکی که از آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کند، ممکن است شرایطی همچون اسهال، حالت تهوع و درد شکمی را داشته باشد. آنتی بیوتیک‌ها علاوه بر اینکه باکتری‌های بد را هدف قرار می‌دهند می‌توانند باکتری‌های خوبی که در روده زندگی می‌کنند را نیز از بین ببرند. همین امر موجب ایجاد درد در شکم و اسهال می‌شود. اگر فکر می‌کنید مصرف آنتی بیوتیک باعث ایجاد اسهال در کودک شما شده است بهتر است قبل از توقف مصرف با پزشک معالج تماس بگیرید. توقف خودسرانه آنتی بیوتیک ممکن است باعث مقاومت به آنتی بیوتیک گردد و عفونت‌های باکتریایی بیشتری را در بدن ایجاد نماید.
آلرژی و حساسیت به شیر: بیش از ۳ درصد کودکان به پروتئینی که در شیر و محصولات لبنی یافت می‌شود حساسیت دارند. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نیز ممکن است به پروتئینی که در شیر مصرفی مادر وجود دارد حساسیت داشته باشند. کودکانی که به شیر حساسیت دارند معمولا نشانه‌هایی همچون استفراغ و اسهال را خواهند داشت. اگر کودک شما نیز به پروتئین موجود در شیر حساسیت دارد، ممکن است پزشک از موارد جایگزین برای تغذیه او استفاده کند.
انگل: کودکانی که در مهدکودک نگهداری می‌شوند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به ژیاردیا قرار دارند که یک عفونت روده‌ای است و توسط انگل ایجاد می‌شود. این موضوع زمانی رخ می‌دهد که کودک اسباب بازی، غذا یا دستان آلوده خود را در دهان می‌گذارد. بیشتر کودکان بدون درمان‌ خاص بهبود پیدا می‌کنند.

برخی علائم اسهال :

** 5 تا 10 مدفوع آبکی، شل در یک روز
** مدفوع حاوی اجزای غذایی جامد است
** اسهال برای یکی دو هفته ادامه دار است و سپس به حالت اولیه بازمیگردد.
معمولا این نوع اسهال علائم خاص دیگری ندارد از قبیل تب، درد شکمی یا گرفتگی
در صورتیکه، کودک شما اگر عفونت داشته باشد. او این علائم را خواهد داشت:
تب بالا
خون در مدفوع
کاهش وزن
استفراغ ( درمان استفراغ در کودکان)
درد شدید شکمی
مدفوع چرب

کودکی که دچار اسهال شده است باید مراقبت بیشتری از او صورت بگیرد ، از مایعات بیشتری استفاده کند ، غذاهای سالم بخورد و سعی کنید به طور مداوم در طول روز پوشک اورا تعویض کنید . 
بسته به دلیل ایجاد اسهال، این شرایط ممکن است بین ۵ الی ۱۴ روز طول بکشد. اگر شرایط زیر در کودک وجود داشت باید به پزشک مراجعه شود:
نشانه‌های از دست رفتن آب بدن همچون ادرار اندک، خشکی چشم زمان گریه کردن، دهان خشک
بوی بسیار بد در مدفوع
خون در مدفوع
اسهال شدید به هنگام مصرف آنتی بیوتیک
تب( بالای ۱۰۰.۴ درجه برای کودکان زیر سه ماه، بالای ۱۰۲ درجه برای کودکان سه ماهه تا ۱۲ ماهه)
 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

طب سنتی و اسلامی

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

برای سفت شدن کمر چه بخوریم؟

خواص مواد غذایی

خواص نارنگی

خواص نارنگی

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت