Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
خطر استفاده از لاک ناخن برا کودکان - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانبهداشت کودک خطر استفاده از لاک ناخن برا کودکان

خطر استفاده از لاک ناخن برا کودکانافزودن دیدگاه

لاک زدن برای خردسالان زیر هفت سال بسا مضر و خطرناک می باشد بهتر است برای این رده سنی از لاک ناخن استفاده نکنید چون عوارض جانبی زیادی برای آن ها به همراه دارد.  بعضی از لاک ها به دلیل ترکیبات شیمیایی و سمی که دارند برای افراد به ویژه کودکان مضر هستند. یکی از عوارض استفاده از لاک برای کودکان زیر 7 سال کاهش ضریب هوشی در کودکان است.

تولونس نام ماده شیمیایی موجود در لاک‌های ناخن است و در مجاورت هوا تبدیل به بخاری با بوی تند و شیرین می‌شود. تولونس محلولی است که در لاک‌های ناخن‌ با سایر مواد ترکیب می‌شود و یک ترکیب غلیظ را ایجاد می‌کند فتالیت‌ها مایعات چربی هستند که به ترد و شکننده به نظر رسیدن رنگ لاک کمک می‌کنند.
متاسفانه خیلی از مادران روی ناخن‌های کوچک و زیبای دختربچه‌های کم سن‌وسال خود لاک‌های رنگی مختلف می‌زنند اما لاک‌های ناخن حاوی مقادیری مواد شیمیایی هستند که فقط بافت نسبتا محکم ناخن‌ها می‌توانند آنها را تحمل کنند و حتی پوست کناره‌های ناخن‌ها هم ممکن است در اثر تماس با این مواد، دچار تحریک و حساسیت شود. این تحریک و حساسیت برای مخاط دهان به مراتب شدیدتر و بدتر اتفاق خواهد افتاد.
از آنجا که برخی بچه های کوچک، عادت به جویدن ناخن های خود یا در دهان کردن انگشت و ناخن ها دارند، ممکن است در صورت آغشته بودن ناخن ها به لاک، مقداری از لاک را بجوند و با بلعیدن مواد شیمیایی موجود در آن، دچار واکنش های دهانی یا ناراحتی های گوارشی بشوند. از سوی دیگر، وجود ماده بسیار مضر سرب در لاک های رنگی دور از انتظار نیست. به همین دلیل والدین برای پیشگیری از ابتلا به ناراحتی های مخاطی یا عوارض گوارشی، بهتر است از خیر استفاده از لاک روی ناخن های فرزندشان بگذرند. علاوه بر اینها، اگر جویدن و بلعیدن لاک ناخن، به دفعات تکرار شود.
مشکل استفاده از لاک و خطرات ناشی از آن یک طرف و استفاده از لاک پاک کن یک طرف دیگر قضیه است. معمولا خانم‌ها از آستون برای پاک کردن لاک استفاده می‌کنند. تماس طولانی مدت با آستون می‌تواند مشکلات قلبی و ریوی و حتی کبدی ایجاد کند.
مصرف این محصول زیبا و فریبنده در دوران بارداری نیز به همان اندازه مخرب است معمولا سالن‌های آرایش به اندازه کافی دستگاه تهویه هوا ندارند و هوای ناسالم برای مدت زمان طولانی در یک جا ساکن می‌ماند.
محصولات آرایشی که بیشترین مواد شیمیایی تبخیر شده را در محیط پراکنده می‌سازند، باعث بروز مشکلات تنفسی، علائم عصبی و حتی سرطان در مادر باردار و جنین داخل شکم او می‌شود.

اثرات لاک ناخن بر ضریب هوشی 

معمولا روی لاك‌ها و برچسب‌شان، مواد تشكیل دهنده آنها به طور كامل نوشته نمی‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند كه استفاده از لاك ناخن در كودكان زیر 7 سال باعث كاهش هوش آنها می‌شود.
فتالیت‌ها كه پیش‌تر دربارة آنها خواندید، از تركیبات شیمیایی هستند كه در شامپوها، صابون‌ها، اسپری‌ها، عطر و ادكلن و اسباب‌بازی‌های پلاستیكی مورد استفاده قرارمی‌گیرند. دانشمندان معتقدند كه فتالیت‌ها روی هوش كودكان اثر می‌گذارند و باعث كاهش آن می‌شوند اما هنوز لازم است كه تحقیقات بیشتری راجع به این موضوع به انجام برسد.
آنها معتقدند كه فتالیت‌ها روی هورمون تیروئید ما در اثر می‌گذارند و باعث تخریب اندوكرین می‌شوند (مادرانی كه در دورانی بارداری از لاك ناخن به صورت همیشگی استفاده می‌كنند). ترشحات هورمون تیروئید مادر در دوران جنینی تاثیر مستقیم روی رشد مغز كودك به جا می‌گذارد.
 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

مردان

بزرگ کردن آلت تناسلی

بزرگ کردن آلت تناسلی

مردان

انزال زودرس در مردان

انزال زودرس در مردان

مردان

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ چیست؟

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت