Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
اهمیت استفاده از نخ دندان - مستا استفاده از نخ دندان جزء واجب و بسیار مفید رژیم بهداشتی دهان به صورت روزانه است که در این بخش از سایت مستا، روش صحیح استفاده از این عامل بهداشتی مهم و فواید آن توضیح داده می شود.

" /> استفاده از نخ دندان جزء واجب و بسیار مفید رژیم بهداشتی دهان به صورت روزانه است که در این بخش از سایت مستا، روش صحیح استفاده از این عامل بهداشتی مهم و فواید آن توضیح داده می شود.

" />

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیاندهان و دندان اهمیت استفاده از نخ دندان

اهمیت استفاده از نخ دندانافزودن دیدگاه

متاسفانه اکثر مردم اطلاعات کافی از نحوۀ مراقبت از دندان و لثه های خود ندارند و رعایت بهداشت دهان و دندان را به مسواک زدن خلاصه کرده اند؛ استفاده از نخ دندان جزء واجب و بسیار مفید رژیم بهداشتی دهان به صورت روزانه است که در این بخش از سایت مستا، روش صحیح استفاده از این عامل بهداشتی مهم و فواید آن توضیح داده می شود.

استفاده از نخ دندان

استفاده صحیح از نخ دندان، نقش مهمی در بهداشت دهان و دندان دارد. نخ دندان، برای از بین بردن پلاک در سطوحی است که مسواک توانایی تمیز کردن آنها را ندارد و در صورت استفاده نکردن از نخ دندان، سطوح بینابینی دندان ها که مجاور هم قرار دارند، تمیز نمی شوند و تجمیع پلاک در این نواحی، منجر به پوسیدگی بین دندانی و مشکلات لثه ای می شود.

اگر شما هر روز نخ دندان نکشید، 40 درصد از سطح دندان شما کثیف باقی خواهد ماند. این باعث می‌شود لکه‌ها و زردی‌ها بین و در اطراف دندان‌های شما باقی بماند.

دندانها دارای 5 سطح هستند ، كه تنها سه سطح آن با مسواك تمیز می شود. سطح بین دندانی به هیچ وجه با مسواك تمیز نمی شود و حال این كه میكروب كه عامل پوسیدگی است درآنجا نیزلانه می كند .

رشد پلاک‌های دندانی هم‌چنین می‌تواند منجر به التهاب لثه شده که اولین مرحله از ابتلا به بیماری‌های لثه را شامل می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث خونریزی و حساسیت لثه‌ها شده و در نهایت منجر به تحلیل لثه و از دست رفتن استخوان‌ها در ناحیه دهان شود.

زمانی که بیماری لثه شروع به خوردن استخوان می‌کند، تغییراتی در ظاهر صورت ایجاد می‌شود. زمانی که یک دندان از دست می‌رود، هیچ دلیل برای وجود استخوان در آن منطقه وجود ندارد. به این ترتیب می‌توان گفت که بیماری‌های دندانی باعث زشت شدن صورت و به وجود آمدن حفره‌هایی در ناحیه چانه و لب‌ها شده و در این مناطق چین و چروک به وجود می‌آید.

شما میتوانید با استفاده صحیح از نخ دندان در طول روز از این آسیب ها و پوسیدگی های دندان که در مرور زمان و به تدریج بوجود می آید در امان بمانید . 

فواید استفاده از نخ دندان

1 - پزشکان توصیه می کنند تا از نخ دندان روزانه حداقل یک بار استفاده بشود چرا که مانع آلودگی لثه و تجمع جرم مابین دندان ها می شود .

2 -  استفاده از نخ دندان با اسانس نعنا، گزینۀ خوبی برای خوش بو کردن دهان است.

3 - مۆثرترین ابزار برای نظافت دقیق دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها استفاده از نخ دندان است .

4 -  محققان دریافته اند که استفاده از نخ دندان می تواند از سکته قلبی یا مغزی نیز جلوگیری کند.

5 - با استفاده از نخ دندان می توانید بسیاری از بیماری های دستگاه گوارش را از بین ببرید زیرا نبود جرم از خطر مریض شدن شما می کاهد.

روش صحیح استفاده از نخ دندان

- از نخ دندان، یک تکه به طول ۳۵ تا ۴۰ سانتی متر ببرید.

- نخ دندان را دور انگشتان وسط دست پیچیده، آن را با انگشتان شست و سبابه کنترل کنید.

- نخ دندان را با انگشت شست و سبابه، طوری نگه دارید که حدود ۲ سانتی متر بین انگشتان محصور شود و شما در حرکت نخ تسلط داشته باشید.

- از انگشت شست برای استفاده در دندان های فک بالا و از انگشتان سبابه برای پاک کردن دندان های فک پایین استفاده کنید.

- نخ دندان را به آرامی، دور هر دندان بلغزانید و در همین کار، نخ را محکم و کشیده نگه دارید.

- نخ را به صورت ماهی دور دندان بچرخانید و به آرامی تا زیر ناحیه آزاد لثه ببرید و به سمت بالا حرکت دهید و این حرکت را دو سه بارانجام دهید، سپس حرکت رفت و برگشت نخ دندان را ادامه دهید و کامل کنید. در این حرکت، اتصال دائمی نخ دندان بسیار توصیه می شود.

- نخ دندان را با فشار بین دندان ها وارد نکنید و روی لثه بین دندانی قرار ندهید، چرا که باعث آسیب به لثه و خونریزی می شود.

- پس از استفاده از نخ دندان به آرامی مسواک بزنید.

نکته مهم در استفاده از نخ دندان

* اگر نخ دندان پس از استفاده، رشته رشته یا پاره پاره شد، نشانه وجود پوسیدگی دندان یا جرم بین دندانی است که باید برای بررسی به دندانپزشک مراجعه کنید.

* اوایل از لثه خون می آید اما پس از مدتی که لثه سالم و تمیز می شود، این خونریزی کاهش می یابد. 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

خواص مواد غذایی

خواص نارنگی

خواص نارنگی

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت