Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
جرم گیری دندان ، عوارض و فواید جرم گیری دندان - مستا جرم گیری دندان وجود دارد. برخی می گویند جرم گیری دندان راضعیف وحساس می کند و برخی دیگر معتقدند که جرمگیری دندان برای سلامت و زیبایی مفید است. بهتراست نظر متخصصان را بدانیم.این سوالی است که گاهی بیماران از ما می پرسند که آیا اگر جرم گیری کنم به مینای دندانهایم آسیبی نمی رسد؟

" /> جرم گیری دندان وجود دارد. برخی می گویند جرم گیری دندان راضعیف وحساس می کند و برخی دیگر معتقدند که جرمگیری دندان برای سلامت و زیبایی مفید است. بهتراست نظر متخصصان را بدانیم.این سوالی است که گاهی بیماران از ما می پرسند که آیا اگر جرم گیری کنم به مینای دندانهایم آسیبی نمی رسد؟

" />

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیاندهان و دندان جرم گیری دندان ، عوارض و فواید جرم گیری دندان

جرم گیری دندان ، عوارض و فواید جرم گیری دندانافزودن دیدگاه

باورهای متفاوتی دررابطه با جرم گیری دندان وجود دارد. برخی می گویند جرم گیری دندان راضعیف وحساس می کند و برخی دیگر معتقدند که جرمگیری دندان برای سلامت و زیبایی مفید است. بهتراست نظر متخصصان را بدانیم.این سوالی است که گاهی بیماران از ما می پرسند که آیا اگر جرم گیری کنم به مینای دندانهایم آسیبی نمی رسد؟

هرگاه برای مدت کوتاهی مسواک نزنیم همه روزه یک لایه چسبنده بر روی دندان ها بخصوص در خط لبه لثه رسوب می کند که این لایه پلاک نام دارد.

جرم چیست و چگونه تشكیل می شود؟

بزاق ما به طور معمول دارای املاح زیادی است كه قدرت رسوب كردن را دارند. این املاح معمولاً در جاهایی كه با غذا و مسواك كمتر در تماس است رسوب می كنند.

رسوب این املاح همراه است با ایجاد بستر مناسب برای جایگزینی میكروبهایی كه به طور طبیعی در دهان وجود دارد و رشد و تكثیر آن ... اضافه شدن پروتئین های موجود در غذا و بزاق و همچنین لاشه سلولهای مرده بافت های مختلف دهان در مجموع باعث افزایش حجم این رسوبات شده وبه مرور جرم تشكیل می شود و در دهان قابل مشاهده می شود.

چیزی كه مهم است این است كه ما معمولاً مقدار كمی از جرم تشكیل شده را می توانیم مشاهده كنیم و قسمت عمده این جرم با تخریب لثه در زیر لثه تخریب شده جایگزین شده و از دید مستقیم ما پنهان می ماند و مسئله مهمتر اینكه این جرم های تشكیل شده پر از میكروبهای مختلف است و با مسكواك زدن هم تمیز نمی شود و این میكروبها بین 20 الی 40 درصد جرم تشكیل شده را تشكیل می دهد.

این موضوع که جرم گیری ضرر دارد کاملا اشتباه است و ریشه یابی علت این نوع افکار این است که جرم های تشکیل شده بر روی دندان به مرور لثه را خراب کرده و خود جایگزین میشود . این امر چون به مرور اتفاق میفتد و بیمار متوجه عقب نشینی لثه نمیشود و لثه ای که عقب نشینی کرده با جرم جایگزین میشود فضای خالی که بین دندانها در اثر عقب نشینی لثه هم که ایجاد میشود از دید بیمار پنهان میماند .

موقعی که بیمار برای جرم گیری مراجعه میکند وقتی این جرم ها را تمیز می شود لثه تحلیل رفته در معرض دید بیمار قرار میگیرد و چنین احساسی بدست می دهد که جرم گیری باعث از بین رفتن لثه شده است در صورتی که تمام این اتفاقات قبلا صورت گرفته بوده ولی از دید بیمار پنهان بوده است.

پس این جرم است که ضرر دارد نه جرم گیری. 

وقتی جر‌م‌ها را بر می‌دارید، تازه متوجه می‌شوید که لثه‌های شما بر اثر وجود جرم تا چه ‌اندازه تحلیل رفته‌اند.

جرم ، کانونی برای رشد و فعالیت میکروب‌های بیماری‌زاست که محصولات سمی ‌این میکروب‌ها لثه‌ها را بیمار می‌کند.

یک لثه سالم، صورتی رنگ و براق بوده و محکم به سطح دندان می چسبد، اما ‌ترشحات و مواد‌ زاید ناشی از فعالیت این میکروب‌ها، موجب التهاب و عفونت لثه می‌شود و به همین دلیل است که لثه در مجاورت جر‌م‌ها، قرمز، شل و اسفنجی است.

اثرات مضر جرم به همین جا ختم نمی‌شود. به دنبال التهاب لثه، استخوان اطراف دندان نیز تحلیل رفته و دندان با از دست دادن بافت‌های نگه دارنده خود به مرور زمان لق خواهد شد.

چند نکته قابل توجه در جرم گیری

1 - مطمئن باشید كه با دقت در صحیح مسواك زدن ، تشكیل جرم به حداقل خواهد رسید.

2 - حتماً سالی یك بار جرم گیری را در برنامه بهداشتی خود قرار دهید.

3 - در صورتی كه جرم زیادی داشتید و بعد از جرم گیری دندانهایتان به سرما و گرما حساس شده زیاد نگران نباشید به مرور رفع خواهد شد.

4 - هیچ آنتی بیوتیكی قبل و بعد از جرمگیری نیاز نیست. در موارد خاص حتماً دندانپزشكتان تجویز خواهد كرد.

5 - بعد از جرم گیری حتماً از دهانشویه مناسب استفاده نمایید تا در بهبود زخمهای به جا مانده از جرم موثر افتد. استفاده مداوم از دهانشویه ها زیاد توصیه نمی شود و یك هفته بعد از جرم گیری می توانید استفاده از دهانشویه را قطع نمایید.

حساسیت دندان و لثه بعد از جرم گیری 

لایه جرم دندانی، دندان را از تحریک های سرما و گرما حفظ می کند. با برداشتن جرم ها از سطح دندان، دندان در معرض سرما و گرما قرار می گیرد و به طور موقت دچار حساسیت دندان می شود. این حساسیت گذراست و پس از مدت کوتاهی از بین می رود. 

در ضمن استفاده از خمیردندان ضدحساسیت نیز می تواند به رفع سریعتر حساسیت پس از جرم گیری کمک کند.

چکاپ های منظم توسط دندانپزشک و استفاده از نخ دندان در جلوگیری از ایجاد جرم بسیار موثر است، ولی در جامعه ما استفاده از نخ دندان جا نیفتاده و از طرفی روش صحیح مسواک زدن مانع رسوب مواد معدنی در پای دندان ها می شود.

این باور غلطی در جامعه است که جرم گیری دندان به مینای دندان آسیب می رساند، زیرا با آمدن تجهیزات روز به بازار مانند تجهیزات آلتراسونیک صدمه ای به مینای دندان وارد نمی شود.

فاصله زمانی مناسب جهت جرم گیری دندان

مینای دندان با داشتن بیش از 96 درصد مواد معدنی، یکی از سخت‌ترین مواد موجود در جهان است که تنها الماس آن را ‌تراش می‌دهد. ابزارهای جرم‌گیری از آلیاژهایی ساخته شده‌اند که به سختی الماس نیستند و نمی‌توانند مینای دندان را برداشته و به آن آسیب برسانند.

در عین حال هنگام جرم‌گیری، نوک وسیله فقط با جر‌م‌ها در تماس است و با رعایت اصول صحیح جرم‌گیری توسط دندانپزشک، هیچ خطری دندان و مینای آن را تهدید نمی‌کند.

فواصل جرم‌گیری برای افراد مختلف، متفاوت است. اگر بهداشت دهانی شما مناسب باشد، بیماری‌های لثه نداشته باشید و میزان مواد معدنی بزاقتان کم باشد، احتمالاً در فواصل زمانی بیشتری نیاز به جرم‌گیری خواهید داشت.

هر 6 ماه به دندانپزشک مراجعه کنید تا نیاز شما به جرم‌گیری را با توجه به شرایط تان پیش بینی کند.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

خواص مواد غذایی

خواص نارنگی

خواص نارنگی

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت