Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
ویژگی های مزاج ها در طب سنتی - مستا انواع مزاج ها را شناخت و براساس این شناخت به درمان بیماری پرداخت. متخصصان این رشته ۴ نوع مزاج گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک، و سرد و تر را بیان می کنند و براساس این به بیمار دارو و رژیم غذایی مناسب را تجویز می کنند. در ادامه ویژگی های مزاج ها را بیان خواهیم کرد . 

" /> انواع مزاج ها را شناخت و براساس این شناخت به درمان بیماری پرداخت. متخصصان این رشته ۴ نوع مزاج گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک، و سرد و تر را بیان می کنند و براساس این به بیمار دارو و رژیم غذایی مناسب را تجویز می کنند. در ادامه ویژگی های مزاج ها را بیان خواهیم کرد . 

" />

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانطب سنتی و اسلامی ویژگی های مزاج ها در طب سنتی

ویژگی های مزاج ها در طب سنتیافزودن دیدگاه

در طب اسلامی، ایرانی برای درمان بیماری و پیش گیری از آن باید ابتدا انواع مزاج ها را شناخت و براساس این شناخت به درمان بیماری پرداخت. متخصصان این رشته ۴ نوع مزاج گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک، و سرد و تر را بیان می کنند و براساس این به بیمار دارو و رژیم غذایی مناسب را تجویز می کنند. در ادامه ویژگی های مزاج ها را بیان خواهیم کرد . 

در مقالات گذشته در مورد انواع مزاج ها ، معرفی مزاج ها و برخی از ویژگی های افراد با مزاج های نام برده شده ، اطلاعاتی در اختیار شما کاربران عزیز قراردادیم . در ادامه با ویژگی های بیشتر مزاج ها و افراد آشنا خواهیم شد . با مستا همراه باشید . 

راه هاي تشخيص مزاج در طب سنتی اسلامی

1 -  دموی ها فقط در فصول گرم سال(تابستان) حرارت بدنشان بالاست ولی در پائیز و زمستان به لباس های گرم احتیاج پیدا می کنند.

2 -  صفراوی ها در تمام فصول سال , خصوصا در تابستان (زیرا مزاج تابستان گرم و خشک است ) حرارت بدنشان بالاست انقدر که در هیچ فصلی نیاز به پوشانیدن بدن خود ندارند.

3 - سوداوی ها هم مثل دموی ها فقط در فصول سرد سال یعنی پائیز و زمستان به لباس گرم احتایج دارند و در سایر فصول بر خلاف بلغمی ها خیلی احساس سردی نداشته و حالت عادی دارند.

4 - بلغمی ها افرادی هستند که در تمام فصول سال خصوصا در زمستان احتیاج مبرم به پوشیدن لباس گرم دارند (زیرا مزاج زمستان سرد و تر است )

5 - و بالاخره گروه پنجمی وجود دارد که اگر چه با یکی از شرایط گفته شده فوق منطبق بوده ولی قسمتی از بدنشان (مثل نوک انگشتان دست ) همیشه سرد است و یا همیشه گرم است (مثل کف پا ).

رفتارها و خلقيات مزاج ها در طب سنتي

سودا، سرد و خشک

این افراد دقیق و حساسند و به جزئیات بسیار توجه می کنند که این موضوع برای انجام کارهایی که نیاز به دقت و توجه زیاد دارد، مناسب است. اما اگر غلبه سودا زیاد شود باعث بدبینی و وسواس می شود و باید دقت کرد که این مزاج از حالت اعتدال خارج نشود. در فصل سرد ممکن است مشکلات این افراد بیشتر شود .

صفرا، مزاج گرم و خشک

صفراوی مزاج ها رفتارهای تند و تیزی دارند و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می دهند. این افراد حتی در سخن گفتن هم سرعت بالایی دارند و پیوسته صحبت می کنند. از دیگر ویژگی های روحی، روانی افراد صفراوی مزاج این است که زود تصمیم می گیرند و خیلی زود تصمیم خود را به اجرا در می آورند. گاهی افزایش صفرا باعث می شود که فرد حرکتی انجام دهد یعنی به محض افزایش صفرا تکانشی دارد و سپس آرام می گیرد.در این افراد عصبانیت آنی بسیار مشاهده می شود.

دم، مزاج گرم و تر

شاید شما هم افراد زیادی را بشناسید که بسیار خوش مشرب و بذله گویند. این افراد دموی مزاج هستند، افرادی با روابط عمومی بالا طوری که خیلی زود با اطرافیان ارتباط برقرار می کنند و در جمع به شوخی و بذله گویی می پردازند و به اصطلاح این افراد را به عنوان «خونگرم» می شناسیم.
دموی مزاج ها به طور معمول آرام هستند و دیر عصبانی می شوند. اما زمانی هم که عصبانی شوند ناراحتیشان شدید است و به سختی آرام می شوند، به هنگام عصبانیت به اصطلاح خون جلوی چشمشان را می گیرد.

چگونه مزاج بدن خود را تشخيص دهيم

سردی و گرمی بدن را بررسی کنید

نخستین قدم را برای شناسایی گرمی یا سردی مزاج تان انجام دهيد. اين استکه بخشی از بدن مثل ساعد خود را لمس کنید -در صورتی که با لمس بدن فرد مثلا لمس ساعد یا بازویش احساس گرما و حرارت کردید او دارای مزاج گرم است. اما اگر هنگام لمس بدن فرد احساس سرما کردید این امر یکی از نشانه های سردمزاجی در آن فرد است.

بافت بدنی نرم دارید یا سفت؟

-در صورتی که با لمس بدن فرد گرما احساس کردید و علاوه بر گرما متوجه شدید بافت بدنی او نرم است و با فشار سرانگشتان بافت به راحتی فرو می رود این فرد علاوه بر گرمی مزاج دارای رطوبت نیز هست. بنابراین او ویژگی های مزاج گرم و مرطوب را دارد.
اما در صورتی که با لمس کردن بدن فرد احساس گرما کردید اما خشکی و زبری خفیفی را زیر سرانگشتان دست تان احساس کردید او علاوه بر گرمی، خشکی مزاج نیز دارد. پس او یکی از علائم گرمی و خشکی مزاج که همان حس گرما و خشکی در بافت و پوست بدن است را دارد.
ممکن است با لمس بدن فرد تجربه دیگری داشته باشید. در شرایطی که با لمس بدن فرد احساس سردی کردید اما این سردی با نرمی پوست و بافت گوشت آلود بدن نیز همراه بود او دارای یکی از علائم مزاج سرد و مرطوب است که در میان درمانگران طب سنتی با عنوان مزاج سرد و تر نیز معروف است.

 

 

 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

مردان

بزرگ کردن آلت تناسلی

بزرگ کردن آلت تناسلی

مردان

انزال زودرس در مردان

انزال زودرس در مردان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت