شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانمردان تستوسترون چیست؟ راه های افزایش تستوسترون

تستوسترون چیست؟ راه های افزایش تستوسترونافزودن دیدگاه

کلمه تستوسترون گاهی اوقات در زبان عامیانه به منظور توضیح رفتار یا مشخصه های مرتبط با مردان به کار میرود. در حقیقت تستوسترون هورمون جنسی اصلی مردانه است . تستوسترون هورمونی (Testosterone Hormone) است که باعث تشدید تولید گلبول‌های قرمز خون   می‌شود. رشد دستگاه تناسلی را حین بلوغ تحریک می‌کند و مسوول تولید اسپرم در طول دوران زندگی است.

تستوسترون چیست؟

اغلب، درک اشتباهی از تستوسترون، «هورمون مردانه»، وجود دارد. این هورمون، علاوه بر ارتباط با مردان و رفتار مردانه، نقش‌های دیگری نیز در بدن ایفا می‌کند. شناخت تستوسترون و طرز کار آن، هم به مردان و هم به زنان کمک می‌کند تا سلامت هورمونی‌شان را تحت کنترل درآورند.

تستوسترون یک هورمون است و به عبارت دیگر یک پیام رسان شیمیایی است یعنی مسئول ایجاد مشخصه های جنسی مردانه است؛ اگرچه بدن زنان نیز این هورمون را تولید میکند ولی به مقدار بسیار کم !

نوعی از هورمون جنسی یعنی تستوسترون بیشتر توسط بیضه ها و سلول های موجود در آن یعنی سلولهای لیدیگ تولید میشود.

تستوسترون عامل رشد و توسعه داخلی و بیرونی جنین مذکر، از جمله اندام‌های تناسلی او است. این هورمون نقش مهمی در طول بلوغ مردان، بروز جهش‌های رشدی، رشد مو و تغییرات دستگاه تناسلی ایفا می‌کند. تستوسترون، همچنین باعث رفتارهای تهاجمی و جنسی در مردان است.‌

نشانه های کاهش سطح تستوسترون در بدن

کاهش شور و تحریک جنسی (لیبیدو)

کاهش کیفیت نعوظ، بویژه نعوظ شبانه

تغییر خلق و خو

کاهش عملکرد ذهنی و شناختی

خستگی، افسردگی و عصبانیت

کاهش قدرت ماهیچه ها و عضلات

کاهش موهای بدن

تغییرات ظاهری پوست

کارکرد هورمون تستوسترون در بدن مردان 

محرک جنسی
توده استخوانی
توزیع چربی
اندازه و قدرت ماهیچه ها
تولید گلبول های قرمز خون
 

درمان کمبود هورمون جنسی تستوسترون 

معمول‌ترین درمان موجود برای کمبود تستوسترون (که به آن هیپوگنادیسم مردانه نیز گفته می‌شود) درمان جایگزینی تستوسترون است. این روش، علائم کمبود تستوسترون، مانند پایین بودن میل جنسی و اختلاط نعوظ، را بهبود می‌دهد.

افزایش میزان تستوسترون در بدن با راه کار های زیر

1 - پروتئین، چربی و کربوهیدرات بخورید

2 - ورزش کنید

3  - کمی آفتاب بگیرید یا یک مکمل ویتامین D مصرف کنید

4 - مقدار زیادی خواب با کیفیت و آرام داشته باشید

5 - از مکملهای ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید

6 - از موارد طبیعی برای افزایش تستوسترون مانند عصاره زنجبیل استفاده کنید

 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

دانستنی های جنسی

خطرات و مضرات رابطه جنسی مقعدی

خطرات و مضرات رابطه جنسی مقعدی

دانستنی های جنسی

راه های جلوگیری از بارداری

راه های جلوگیری از بارداری

مو

جلوگیری از ریزش مو

جلوگیری از ریزش مو

مردان

انزال زودرس در مردان

انزال زودرس در مردان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

  • تأثیر سلامت روان در زندگی

    تأثیر سلامت روان در زندگی

    سلامت روان و شادابی در زندگی در رابطه‌ای متقابل قرار دارند. از آنجا که شادی حالتی ناشی از رضایتمندی و عواطف مثبت می‌باشد، اکثر متخصصین شادابی را یک از عوامل ارتقای بهداشت و سلامت روانی در فرد و جامعه می‌دانند. به اثبات رسیده است که شادمانی در زندگی در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است و حتی شادی و داشتن نگاه مثبت در زندگی باعث تسریع در روند بهبود بیماری می‌شود.

  • غذاهای مضر برای کودکان-تغذیه کودکان

    غذاهای مضر برای کودکان-تغذیه کودکان

    کودکان غذاهایی مانند هات داگ، سوسیس دودی و انواع گوشت های فرآوری شده را دوست دارند. از طرفی این نوع غذاهای گوشتی آماده حاوی مواد سرطان زای نیتریت و نیترات، رنگ های مصنوعی، چربی های اشباع، سدیم (نمک) و مواد افزودنی می باشند. با ماشینی شدن و پیشرفت تکنولوژی همچنین بیشتر شدن مشغله کاری مادران ، توجه لازم به تغذیه کودکان کم شده است. همچنین بیشتر خانواده ها به غذا های فست فود روی آورده اند.

  • استرس و درمان استرس - کاهش استرس

    استرس و درمان استرس - کاهش استرس

    اضطراب و استرس در دنیای كنونی و جوامع مدرن امروزی گسترش بسیاری یافته است. اگرچه میزان سطح دانش و آگاهی و رفاه افزایش یافته است ولی میزان استرس ناشی از كار و مسولئیت های زندگی پر تنش در شهرها نیز بشدت افزایش یافته است. از سوی دیگر ماهیت مشاعل امروزی ایجاب میكند كه افراد در حین تحمل استرس و اضطراب بتوانند به وظایف خود نیز عمل كنند.

  • تأثیر سلامت روان در زندگی

    تأثیر سلامت روان در زندگی

    سلامت روان و شادابی در زندگی در رابطه‌ای متقابل قرار دارند. از آنجا که شادی حالتی ناشی از رضایتمندی و عواطف مثبت می‌باشد، اکثر متخصصین شادابی را یک از عوامل ارتقای بهداشت و سلامت روانی در فرد و جامعه می‌دانند. به اثبات رسیده است که شادمانی در زندگی در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها مؤثر است و حتی شادی و داشتن نگاه مثبت در زندگی باعث تسریع در روند بهبود بیماری می‌شود.

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت