Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
برنامه غذایی کودک دو تا سه ساله - تغذیه کودک - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانتغذیه کودک برنامه غذایی کودک دو تا سه ساله - تغذیه کودک

برنامه غذایی کودک دو تا سه ساله - تغذیه کودکافزودن دیدگاه

غذای کودک با افزایش سن کودک تغییر پیدا می‌کند. کودکان در سن 2 تا 4 سال بسیار فعال اند و اغلب لاغر و باریک اندام به نظر می رسند. فرزند شما هنوز نیاز به غذا خوردن به مقدار کم، اما در تعداد وعده های زیاد دارد تا پاسخ گوی نیاز بالای او به انرژی باشد و حتی شاید گاهی نیاز به تامین سریع انرژی داشته باشد تا دچار خستگی یا بدخلقی نشود.

هرچه کودک شما بازیگوش‌تر شود میزان نیاز روزانه بدن او به مواد مغذی هم بیشتر می‌شود. این وظیفه شما والدین است که نسبت به فراهم کردن تغذیه مناسب و مفید برای کودکتان حساسیت به خرج دهید. از سن دو سالگی به بعد کودک می‌تواند خودش غذا بخورد اما باید حواستان به نوع غذای کودک باشد زیرا توانایی درست جویدن برخی غذاها را ندارد. 

رشد جسمی کودکان در سال دوم زندگی نسبت به سال اول کاهش می‌یابد. هر چند کودک تا پایان دو سالگی به شیر مادر نیاز دارد، ولی باید به این نکته توجه داشت که در سال دوم ۳۰ درصد کالری کودک باید از شیر مادر تامین شود و ۷۰ درصد بقیه می‌بایست از طریق غذاهای مناسب و متنوع دیگر تامین شود.

در سن 2 سالگی، فرزندتان می تواند با شما بر سر غذا بنشیند و تا حد زیادی همان چیزهایی را می خورد که بقیه اعضای خانواده می خورند. مهم است که حتی اگر کودک قبل از بقیه اعضای خانواده شام می خورد هنگام غذا خوردن در کنار او باشید.

كودک در سن دو سالگی دوست دارد كه استقلال خود را نشان دهد و می‌خواهد كه خودش غذا بخورد. دوست دارد ریخت و پاش كند و از انگشتان خود برای برداشتن غذا استفاده كند. گاهی غذا را در دهان نگه می‌دارد و آن را نمی‌بلعد ولی ممكن است برای خوردن همان غذا بعد از چند ساعت علاقه نشان دهد.

نکاتی در مورد غذای کودک در دو سالگی به بعد

در غذای کودک از حبوبات بیش‌تر استفاده کنید.
دادن غذاهای خیلی شیرین و یا نوشیدنی به مقدار زیاد در فاصله وعده‌های غذایی اصلی توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است کودک را بسیار سیر کنند و او نتواند غذای اصلی را خوب بخورد.
می‌توانید به عنوان میان وعده به کودک خرما، کشمش، بستنی پاستوریزه، پسته و بادام بدهید.
از تنقلاتی مثل چیپس، پفک، شکلات و نوشابه برای کودک استفاده نکنید.
نباید به زور به کودک غذا داده شود.
سعی کنید غذای کودک را طوری تهیه کنید که تا طعم غذاهای قبلی را داشته باشند.
بعد از پایان دو سال شیر خوردن که کودک ۵ وعده غذا در طول روز می‌خورد و می‌تواند مایعات را با لیوان بنوشد. مادر باید دفعات شیر دادن به کودک را کاهش دهد.

بهتر است که

کودک اغلب غذاهای دست خورده و مخلوط را دوست ندارد.
به کودک اجازه ندهید بین وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها مرتب چیزی بخورد ، زیرا باعث کاهش اشتهای او در موقع صرف وعده اصلی غذا خواهد شد.
کودک را مجبور به نشستن در سر سفره غذا تا اتمام غذایش نکنید.
کودکانی که غذاهای متنوعی از تمام گروه‌های غذایی مصرف می‌کنند، بدون نیاز به مصرف مکمل می‌توانند نیازهای تغذیه‌ای خود را تامین کنند. زیرا غذای کودک اگر تنوع کافی را داشته باشد علاوه بر ویتامین و املاح سایر مواد مغذی را نیز برای بدن تامین می‌کند که این روش، بهترین راه تامین نیازهای غذایی است.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

خواص مواد غذایی

خواص نارنگی

خواص نارنگی

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت