Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
خواص نخود - خواص درمانی نخود - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانخواص مواد غذایی خواص نخود - خواص درمانی نخود

خواص نخود - خواص درمانی نخودافزودن دیدگاه

یکی از حبوباتی که به صورت های مختلف مورد مصرف قرار می گیرد ، نخود است. نخود از دیر باز مورد استفاده ی بسیاری از ایرانیان بوده است. نخود یکی از بهترین حبوبات برای غذای انسان است و آن چنان که در طب سنتی بر مصرف آن تاکید شده است درباره هیچ یک از حبوبات تاکید نشده است اما متأسفانه امروزه بسیار کمتر از گذشته در سفره ایرانیان دیده می شود.

خود از خانواده‌ی بنشن‌هاست و طعمی عجیب و غریب، چیزی بین خمیر و نشاسته و فندق دارد. نخود جزو بنشن‌هایی است که خیلی تطبیق پذیر است، و تقریبا می‌توانید آنرا برای پخت غذاهای متنوع و سبک‌های مختلف آشپزی استفاده کنید.

نخود در کنار طعم و مزه‌ی منحصر بفردش، فواید و خواص بیشماری هم برای سلامتی دارد.که در این مطلب سعی داریم برخی از خواص نخود را برای شما بازگو کنیم . 

خاستگاه نخود، خاورمیانه است که به حدود ۷۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. معمولا از نخود در سبزیجات، سالادها، سس‌ها، نان، فلافل، حمص، طهنگامی و غذاهای مالشی سیردار استفاده می‌شود. این نوع از حبوبات، سرشار از فیبر است.

نخود گیاهی است یکساله و از خانواده حبوبات که بلندی بوته آن به حدود 30 سانتیمتر می رسد . ساقه این گیاه پوشیده از تارهای غده ای است . برگهای آن مرکب از 13 تا 17 برگچه کوچک و دندانه دار می باشد .

 بافت و طعم منحصربه‌فرد نخود، آن را به گزینه‌ای عالی برای ترکیب‌شدن با سایر غذاها تبدیل کرده است. از خواص نخود هم نباید غافل شد. نخود سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و فیبر بوده و فواید بسیاری برای سلامتی دارد. بهبود گوارش، کنترل وزن و کاهش خطر برخی بیماری‌ها تنها گوشه‌ای از خواص نخود است. 

خواص نخود

پروتئین و فیبر موجود در نخود به کنترل اشتها کمک می‌کنند. فیبر و پروتئین با هم‌افزایی تأثیر یکدیگر می‌توانند به کاهش سرعت گوارش و افزایش احساس سیری کمک کنند. 

نخود غنی از فیبر محلول و نامحلول است. در حالیکه فیبرهای محلول سلامت صفرا را حفظ می‌کنند، فیبرهای نامحلول به بهبود هضم غذا و قوام مدفوع و در نتیجه به کاهش وزن شما کمک می‌کنند.

خواص نخود

نخود غنی از آهن است، و آهن هم مکملی طبیعی و با اهمیت برای خانم هایی است که پریود می‌شوند، به نوزادشان شیر می‌دهند، و یا باردار هستند. 

تأثیر سیرکنندگی پروتئین و فیبر نخود می‌تواند به‌طور خودکار کالری دریافتی‌ را در طول روز و در وعده‌های غذایی کاهش بدهد. 

یکی از مهم ترین خواص نخود پاک‌کننده و بازکننده انسداد جگر، طحال و کلیه، پاک‌کننده زخم‌های چرکی و قوبا می باشد . 

خوردن نخود با شیر و در صورت وجود تب با آب مفید می باشد. خیسانده آن در سرکه به مدت یک شب جهت کشتن کرم معده بسیار مفید است. 

مصرف منظم نخود به کاهش LDL یا کلسترول‌های بد بدن کمک می‌کند. کلسترول بالا می‌تواند مسبب سکته و حملات قلبی باشد و نخود راهی طبیعی برای کاهش کلسترول‌های بد است.

از دیگر خواص نخود میتوان گفت خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش داده، در برابر پوکی استخوان از شما محافظت کرده و حرارت‌های دوران یائسگی را پایین خواهد کشید.

فیبر بالا و پتاسیم و ویتامین های C و B6موجود در نخود، همگی به سلامت قلب کمک میکنند. نخود سرشار از فیبر غذایی است. وقتی با حبوبات دیگه استفاده شود، یه منبع عالی از پروتئین می سازد. 

نخود از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و با همه خواص بیشماری که دارد ، نفاخ و دیر هضم می باشد و نباید در خوردن آن افراط کرد . 

نخود حاوی کربوهیدرات های پیچیده بوده و پس از مصرف به سرعت قند خون را افزایش نمی دهد و باعث افزایش انرژی بدن می شوند.

مصرف نخود می‌تواند تولید بوتیرات را در بدن افزایش بدهد. بوتیرات یک اسید چرب است که موجب نابودی سلول‌های آسیب‌دیده‌ای می‌شود که موجب سرطان روده بزرگ می‌شوند. 

با وجود این همه مزیت و فواید بیشمار که در مصرف نخود به آن اشاره شده است ، متاسفانه سهم کمی در سفره ی غذایی ایرانیان دارد . امیدواریم با اشاره به خواص نخود و فواید بیشمار آن که در این مقاله به تعداد محدودی از آن ها اشاره شد ، بتوانیم نخود را به برنامه ی غذایی شما عزیزان اضافه کنیم . 

 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

سلامت جنسی

افراط در رابطه جنسی

افراط در رابطه جنسی

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

مردان

بزرگ کردن آلت تناسلی

بزرگ کردن آلت تناسلی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت