Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
خواص خرمالو - آشنایی با میوه خرمالو - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانخواص مواد غذایی خواص خرمالو - آشنایی با میوه خرمالو

خواص خرمالو - آشنایی با میوه خرمالو افزودن دیدگاه

میوه خرمالو حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های فراوانی است که برای سلامتی مفید هستند. خرمالو از جمله ميوه‌هايي است كه اگرچه در حالت نارس گس و سفت است ولي اگر آن را در دماي معمولي اتاق قرار دهيد، به مرور خواهد رسيد و نرم و شيرين مي‌شود. در ادامه این مقاله از سایت مستا با تمامی خواص درمانی خرمالو برای سلامتی، لاغری، دوران بارداری آشنا خواهید شد.

خرمالو ، که با نام علمی “میوه‌ی الهی”(از ریشه‌ی یونانی) نیز شناخته‌شده است، در فصل پاییز برداشت می‌شود. هرچند انواع مختلفی از این میوه کشت می‌شود، اما یکی از محبوب‌ترین انواع آن که در ایران نیز ما مصرف می کنیم خرمالو گس یا Diospyros Kaki است، که بومی چین است ولی عموما به عنوان خرمالوی ژاپنی شناخته شده‌است.

خرمالو علاوه بر اينكه به صورت خام و تازه مصرف مي‌شود، در آجيل ميوه‌هاي خشك نيز يافت مي‌شود. در ضمن از پخته آن نيز به صورت مربا، مارمالاد و همچنين در انواع شيريني‌ها و كيك‌ها استفاده مي‌كنند.

این میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم کمی احساس خستگی و بی حالی می کنند. خرمالو به اندازه ی انگور انرژی زا است. البته اگر دغدغه ی تناسب اندام دارید و نمی خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می رساند.

خرمالو میوه‌ای کم کالری است که در انواع گس و غیر گس در دسترس است، و می‌توان آن را به صورت خام یا خشک‌شده مصرف کرد. همچنین می‌توان از آن در تهیه‌ی خوراکی‌های مختلفی از جمله پودینگ استفاده کرد. این میوه‌ی کم کالری که میزان فراوانی مواد معدنی مانند فسفر و کلسیم و ویتامین از جمله ویتامین A و C دارد، دارای مزایای فوق‌العاده است.

وزن یک خرمالوی متوسط در حدود ۱۶۸ گرم است و فقط ۳۱ گرم کربوهیدرات دارد. به سختی می‌توان در این میوه چربی پیدا کرد. این دو عامل باعث می‌شوند که خرمالو یک دوست ایده‌آل باشد برای کسانی که دوست دارند میان‌وعده بخورند و در عین حال سعی دارند آن کیلوهای اضافه را کم‌کم آب کنند!

هر ۱۰۰ گرم خرمالو حاوی ارزش غذایی زیر است:

    انرژی ۶۰ تا ۷۰ کیلوکالری
    آب ۷۵.۵ گرم
    فیبر ۵.۹ گرم
    قند ۲۳ گرم
    ویتامین ث ۷.۶ میلی‌گرم
    پتاسیم ۲۱۰ میلی‌گرم
    منیزیم ۱۱ میلی‌گرم
    آهن ۰.۱۵ میلی‌گرم

خواص خرمالو

خواص خرمالو

خرمالو سرشار از ويتامين A، بتاكاروتن و همچنين مقدار قابل توجهي ويتامين‌هاي B1، B2، B3 و ويتامين C است. اين ميوه همچنين مواد معدني مختلف مورد نياز بدن را مانند كلسيم، گوگرد، آهن، فسفر، منيزيم و پتاسيم دارد؛ به همين جهت براي رشد و نمو كودكان بسيار مفيد شناخته شده است.

از دیگر خواص خرمالو این است که اگر خرمالو را به صورت ناشتا ميل كنيد، براي درمان اسهال خوني بسيار مفيد خواهد بود.

خرمالو براي بيماران كبدي، كليوي و نقرسي نيز مفيد است.

 طبع خرمالو گرم و تر است.

علاوه بر خواص خرمالو، آب خرمالو می تواند به عنوان تمیز کننده صورت برای از بین بردن چربی و آلودگی های پوست و درمان جوش صورت و آکنه استفاده شود.

کلسیم موجود در خرمالو برای سلامت استخوان و بهبود روند انعقاد خون نقش مهمی دارد. همچنین خرمالو برای کمک به تقسیم و رشد سریع سلول های جنین و جلوگیری از نقایص لوله عصبی در نوزادان مفید می باشد.

اگر در فصل سرما لثه هایتان خونریزی می کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است.

میوه خرمالو با داشتن ویتامینھای A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم میتواند به ھضم ھرچه بھتر غذا، تقویت بینایی و بھبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. شاید بد نباشد بدانید که خرمالو تقویت کننده معده است، اسھال را برطرف میکند. باعث نرمی سینه میشود، کمخونی را رفع میکند و اشتھاآور خوبی ھم ھست.

خرمالو میوه بسیار شیرین و حاوی شکر است که به عنوان یک انرژی زا طبیعی عمل می کند. از این رو، کودکان و همچنین آن هایی که در تمرینات فیزیکی و همچنین فعالیت های ورزشی نیاز به مقدار زیادی انرژی دارند ، می توانند از این میوه بهره مند شوند. هم چنین قند و پتاسیم بالای آن به از بین بردن خستگی کمک می کند. کسانی که دچار استرس و خستگی می شوند باید خرمالو را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

خواص خرمالو بسیار زیاد می باشد که به برخی از آنها اشاره کردیم . همچنین بسیاری از مشکلات التهاب، عفونت و سرماخوردگی و آنفولانزا را می توان با مصرف منظم خرمالو پیش گیری کرد. به خاطر این است که میوه خرمالو شامل مقدار غنی ویتامین ث است که مصونیت برای مبارزه با این عفونت ها را می سازد.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

مردان

بزرگ کردن آلت تناسلی

بزرگ کردن آلت تناسلی

مردان

انزال زودرس در مردان

انزال زودرس در مردان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت