Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
ترس در کودکان ، عوامل و راه های برخورد با ترس کودک - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانتربیت کودکان ترس در کودکان ، عوامل و راه های برخورد با ترس کودک

ترس در کودکان ، عوامل و راه های برخورد با ترس کودکافزودن دیدگاه

بسیاری از والدین با مشکلاتی از قبیل ترس کودک از حیوانات ، ترس از تاریکی ، ترس از غریبه‌ها و... مواجه می‌شوند و واقعا نمی‌دانند که چگونه رفتاری باید در مقابل این ترس‌ها داشته باشند. خیلی از آنها تلاش زیاد می‌کنند تا به کودک خود نشان دهند که ترس او موردی ندارد و هیچ جای ترس وجود ندارد. اما گویا هر چه بیشتر تلاش می‌کنند کودکشان در ترس خود مصمم‌تر می‌شود.

هنگامی که کودکان دچار ترس یا اضطراب می شوند، مهم است که به آنها بیاموزید که چگونه با این عواطف کنار بیایند، تا بعدها در زندگی شان بهتر بتوانند با چنین احساساتی مواجه شوند.

ترس در کودکان: ترس واکنشی هیجانی است و هرگاه امنیت جسمی و عاطفی و شخصیتی انسان به خطر بیافتد، ظاهر می شود. این واکنش عاطفی کاملا” طبیعی است و از همان بدو تولد در کودک مشاهده میشود.

اطفال معمولا” از بعضی پدیده ها می ترسند و علت ترس آنها برای پدر و مادر شناخته شده نیست. از این رو از خود می پرسند:”چرا کودکم این قدر می ترسد؟ من که هرگز او را نترسانده ام و دلیلی برای ترس و وحشتش وجود ندارد.”

ترس یک واکنش عاطفی، هیجانی و فیزیکی است. هر انسانی هنگام روبرو شدن با خطر واقعی، احساس امنیت خود را از دست می دهد و دچار ترس می شود. این واکنش عاطفی کاملا طبیعی است و از بدو تولد دیده می شود. ترس زمانی که خیلی شدید نباشد و باعث پرهیز از خطر برای کودک شود، سودمند است.

بعضی از ترس‌ها برای بعضی از سنین طبیعی‌تر است اما کلا هیچ ترسی – حتی اگر طبیعی باشد- نباید بیش از دو سال طول بکشد. یعنی طول کشیدن بیش از‌این حد، نشانه مشکل و نیازمند توجه یا حتی درمان بالینی است.

نوع ترس کودک با سن او تغییر می کند. تا قبل از یک سالگی ترس کودکان طبیعی است. اولین دوره ترس طبیعی کودک از سن 6 تا 8 ماهگی است.

در این سن کودک از افراد ناآشنا می ترسد و با دیدن چهره های ناآشنا احساس ناراحتی می کند و خود را به مادر می چسباند و حتی رویش را از افراد غریبه برمی گرداند.

دومین دوره ترس طبیعی، از زمان راه افتادن کودک بروز می کند زیرا زمانی که کودک شروع به راه رفتن می کند، احساس استقلال می کند و از مادر جدا می شود و به محیط های تازه و ناشناخته پا می گذارد و به دلیل نداشتن تجربه و برخورد نداشتن با محیط تازه احساس ترس می کند. 

به طور کلی، بچه ها وقتی شروع به راه رفتن می کنند و از مادر مستقل می شوند، ترسیدن هایشان بیشتر می شود و والدینی که به شدت نگران ترسیدن کودکانشان هستند، احتمالا خود آدم های مضطرب یا وسواسی هستند که به کمک روان شناختی نیاز دارند.

در دوران بلوغ بر اثر تغییرات جسمی و عاطفی، ترسهای موهومی نظیر ترس از اشباح و چیزهای غیر واقعی و اتفاقات غیر منتظره مثل وقوع سیل و زلزله و غیره در نوجوانان ظاهر می شود.

ترس از تاریکی در میان کودکان متفاوت و در حال تغییر است و در سنین 7-5 سالگی ظاهر می شود. در سنین 7-5 سال، بیشتر کودکان سوال هایی درباره مرگ می پرسند و ترس از مرگ دارند. 

ترس های شدید که در بسیاری از کودکان دیده می شود، سلامت جسمی و فکری آنها را تهدید می کند و اگر این گونه ترس ها درمان نشوند، باعث بروز اختلال های جسمی، فکری و تربیتی در کودک می شوند و او نمی تواند از فرصت ها و توانایی هایش به طرز مناسب استفاده کند. 

ترس در کودکان

برای درمان و کاهش میزان ترس در کودکان بهتر است نشانه های ترس، علل ایجادکننده و منشاء ترس را بدانیم.

پدر و مادر باید در مورد ترس های کودک با او صحبت کنند و آن ها را ریشه یابی کنند . هیچ گاه نباید احساساتش را تمسخر کنند ؛ ولی اگر تمایلی به صحبت ندارد ، نباید او را آزار دهند .

راه حل برطرف کردن ترس کودکان

والدین می توانند به فرزندانشان کمک کنند تا با تقویت حس اعتماد به نفس و کسب مهارتهای لازم با ترس های خود مقابله کنند.

* هیچوقت با کوچک و ناچیز کردن ترس کودک، سعی نکنید کودکتان را وادار به مقابله با آن کنید. گفتن "مسخره بازی در نیار! هیچ دیوی تو کمد تو قایم نشده!" ممکن است باعث شود فرزندتان بتواند بخوابد، اما ترس را از بین نخواهد برد.

* اسباب ترس را برای فرزندانتان فراهم نکنید. اگر میدانید فرزندتان از سگها خوشش نمی آید، طوری از خیابان رد نشوید که با آن سگ روبه رو نشوید.

* سعی کنید در کودکتان حس استقلال به وجود بیاورید. 

* صبور باشید و در کنار فرزندتان با آرامش قرار بگیرید . 

* کودکتان را با دیگران مقایسه نکنید. ‌این کار باعث می‌شود نه تنها ترس کودکتان را درست نکنید بلکه با مقایسه او با همسالانش، عزت نفسش را هم لگدمال می‌کنید.

* اگر کودک شما خواب های ترسناک یا کابوس می بیند و از آن می ترسد، کافی است مانع حرف زدن او و تخلیه هیجان هایش نشوید. 

* بهتر است کابوس دیدن و وحشت های شبانه بچه ها را با نگاه وسواس گونه ننگرید و اجازه دهید این اختلال های خواب طی شوند، مگر اینکه تکرار شوند و زندگی شما را مختل کنند اما در مورد اختلال های اضطرابی و ترس های مختلف لازم است حتما بررسی انجام و عکس العمل مناسب و به موقع نشان داده شود تا این ترس و اضطراب ها ریشه دار نشود.

در صورتی که ترس کودک آن قدر شدید بود که با به کارگیری این روشها موفق به از بین بردن یا کاهش آن نشدید، حتما” به روانشاس کودک یا متخصص تعلیم و تربیت مراجعه کنید و مشکلتان را با او در میان بگذارید.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

عوارض و مزایای عمل وازکتومی مردان

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

مردان

بزرگ کردن آلت تناسلی

بزرگ کردن آلت تناسلی

مردان

انزال زودرس در مردان

انزال زودرس در مردان

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت