Warning: preg_match(): Compilation failed: invalid range in character class at offset 4 in /home/masta/public_html/SiteRoot/Lib/HtmlDom.php on line 680
افتادگی رحم - مستا

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله سلامت و تندرستی ایرانیانزنان افتادگی رحم

افتادگی رحمافزودن دیدگاه

افتادگی رحم چیست ؟ یکی از مشکلات شایعی که بسیاری از خانم‌ها با آن روبه‌رو هستند، افتادگی رحم است. مساله هم اینجاست که خیلی‌ها علل ایجاد‌کننده این مشکل را نمی‌شناسند و نمی‌دانند چطور می‌توان از بروز آن پیشگیری یا درمانش کرد. به همین دلیل هم گاهی زایمان طبیعی مقصر شناخته می شود و گاهی هم عفونت ها یا حتی یائسگی، در حالی که متخصصان موارد دیگری را در این زمینه تاثیرگذار می دانند و بر همین اساس هم توصیه های متفاوتی برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی دارند.

افتادگی رحم یا پرولاپس محدودیت سنی ندارد، ولی معمولا در زنان پس از دوران یائسگی رخ می‌دهد. همچنین در خانم هایی که چندین بار زایمان طبیعی کرده اند و ضعف عضلات و سایر بافت های دستگاه تناسلی را دارند، دیده می شود.
 افتادگی رحم علاوه بر خانم هایی که چند بار زایمان داشته اند، خانم های چاق و یا کسانی را که سرفه های مزمن می کنند گرفتار می سازد. البته این بیماری ممکن است در دختران نیز ایجاد شود. عواملی که باعث فشار خارجی بر عضلات و رباط‌ها می‌شوند، می‌توانند افتادگی ایجاد کنند. چاقی از مهم‌ترین این عوامل است.
 بیماری‌هایی که باعث افزایش فشار داخل شکم می‌شوند نیز بی تاثیر نخواهند بود.  ناکارآمدی عروق مغزی، انسداد خروج ادرار، تحریک موضعی یا عفونت نیز سبب این بیماری می شوند.
در افتادگی رحم یک ارگان داخل لگنی مثل رحم و یا مثانه از جای طبیعی خود در لگن نزول یا پرولاپس کرده و به دیواره واژن فشار می آورد .افتادگی رحم زمانی رخ می دهد که عضلات نگاهدارنده ارگانهای لگنی بر اثر عوامل مختلفی نظیر سن بالا ، حاملگی و یا جراحی تضعیف شده باشند. بیشتر خانمها درجاتی از افتادگی رحم را دارند که این حالت می تواند برایشان ناراحت کنند ه و یا حتی درد ناک باشد ، اما در اغلب موارد مشکل طبی عمده ای محسوب نمی شود و براحتی با عمل جراحی قابل درمان است.
درد و فشار زیر شکم از علائم رایجی است که خانم ها باید با این احساس فورا به متخصص زنان مراجعه کنند تا میزان افتادگی مشخص شود. البته علائم دیگری هم وجود دارد مثلا افتادگی در مجاری ادراری با علائمی نظیر احساس وجود توده در مجاری ادراری یا واژن، بی اختیاری ادرار یا احساس تخلیه ناکامل ادرار. اگر در شکل رکتوسل باشد، توده ای از مقعد خارج می شود.

علائم افتادگی رحم:

- بی اختیاری ادرار
- احساس فوریت در ادرار
- تکرر ادرار
-در موارد شدید با احتباس ادراری و درد ناشی از آن و آنوری(عدم تشکیل ادرار)
- یبوست
- اسهال
- زور پیچ(تنسموس)
- بی اختیاری مدفوع
- کمر درد
- پهلو درد
- درد لگن
- ناراحتی کلی لگن
- دیس پارونی(درد موقع نزدیکی)
- لکوره(افزایش ترشحات واژن)
- احساس خروج چیزی از واژن
- احساس پری در واژن
- احساس چیزی لغزان در واژن
-منوراژی(افزایش حجم خونریزی قاعدگی)
-منو متروراژی(خونریزی زیاد قاعدگی+لکه بینی )

علل افتادگی رحم:

در اغلب موارد علت بیماری ، فشار ناشی از حاملگی و زایمان بچه است . علل دیگر بیماری شامل سن بالا، چاقی ، سرفه مزمن و یبوست های مکررو تومورهای لگنی هستند.

درمان افتادگی رحم:

درمان افتادگی رحم بسته به این است که چه ارگانی درگیر است . درمان صبر و انتظار و پایش بیمار در موارد درجات خفیف بیماری که بیمار فقط دارای افتادگی بدون علائم است ، بکار می رود .در این مدت از بیمار دارای افتادگی رحم خواسته می شود که فیبر بیشتری در رژیم غذائی روزانه ( حدود 20 گرم ) برای پیشگیری از یبوست مصرف کند و اگر دچار سرفه مزمن است آن را درمان کند .
بیمار دارای افتادگی رحم بایستی از بلند کردن اشیا سنگین و سیگار کشیدن خودداری کند. از کافئین ( موجود در قهوه و چای و نوشابه های گازدار ) پرهیز کند و اگر دارای اضافه وزن است ، سعی در کاهش وزن خود داشته باشد. انجام ورزشهای تقویت کننده عضلات لگن یا کگل kegel که شامل انقباضات مکرر ( حداقل 10 با در روز هر بار 10 جلسه ) به مدت 3 تا 6 ماه در درمان درجات خفیف افتادگی رحم موثر بوده است .اگر هنوز پس از تغییر در نحوه زندگی فرد دارای علائم بود ، پزشک جراحی ترمیم سیستوسل - رکتوسل را توصیه می کند.
 عمل جراحی افتادگی رحم و مثانه و پرینورافی( جراحی ترمیم پرینه و عمل تنگ کردن واژن ) گزینه مناسب یرای افرادی محسوب می شود که :
- درد شدید بدلیل پرولاپس و افتادگی رحم و مثانه دارند
- مشکلات روده و یا مثانه مثل عدم تخلیه کافی مدفوع و یا بی اختیاری ادراری دارند
- مشکل در رابطه جنسی دارند ( بدلیل گشادی دهانه رحم و واژن )
 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

دانستنی های جنسی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

رابطه جنسی در زمان قاعدگی

سلامت جنسی

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

سکس درمانی و سکس تراپی چیست ؟

زنان

روش های بزرگ کردن سینه ها

روش های بزرگ کردن سینه ها

زنان

افتادگی رحم

افتادگی رحم

سلامت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

بهداشت در مقاربت جنسی

مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

راه های تقویت اسپرم در مردان

مردان

بزرگ کردن آلت تناسلی

بزرگ کردن آلت تناسلی

مردان

انزال زودرس در مردان

انزال زودرس در مردان

مردان

اختلال نعوظ چیست؟

اختلال نعوظ چیست؟

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت